Ændringer i klagesystem er både godt og skidt

Høringssvar
klage forvirret borger

Forslag til ændringer i patientklagesystemet kan gøre en positiv forskel for patienter og pårørende, skriver Danske Patienter i høringssvar. Dog er nogle af forslagene decideret bekymrende.

Forslag om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang kan potentielt gøre en positiv forskel for patienter og pårørende, som har oplevet, at noget er gået galt i deres møde med sundhedsvæsenet og derfor ønsker at klage. Det vurderer Danske Patienter i et høringssvar.

Ifølge Danske Patienter flugter flere af forslagene med anbefalingerne fra en arbejdsgruppe, hvor Danske Patienter har været repræsenteret. Arbejdsgruppen blev nedsat på baggrund af den politiske aftale om en sundhedsreform for at afdække patientklagesystemet. 

Samtidig bemærker vi, at man med det fremsendte lovforslag kun tager fat på en lille del af anbefalingerne. Der er en række forudsætninger, som skal være opfyldt, hvis patientklagesystemet for alvor skal blive bedre for patienter og pårørende, men som ikke er beskrevet i materialet. Endelig er der dele af lovforslaget, som vi er deciderede bekymrede for, skriver Danske Patienter.

Bekymrende at give mulighed for sekretariatsafgørelser i ankesager

Danske Patienter er særligt bekymrede for den del af lovforslaget, som handler om at give sekretariatet for Ankenævnet for Patienterstatningen mulighed for at træffe afgørelse i patienterstatningsankesager, hvor afgørelsen efter sekretariatets vurdering ikke frembyder tvivl, er vi til gengæld meget bekymrede.

Vi mener ikke, at man kan sidestille sekretariatsvurdering med vurdering i et bredt sammensat nævn. Ud fra et patientperspektiv er vi bekymrede for, at det ikke alene vil forringe retssikkerheden, men også vil give patienter og pårørende en oplevelse af ikke at blive taget alvorligt, når en sag ankes, skriver Danske Patienter i høringssvaret.

Et skridt nærmere entydig indgang til klagesystemet

Med lovforslaget lægges der op til en ændret organisering af patientklagesystemet, så alle klager frem over starter som såkaldte ’forløbsklager’. Patienter vil fortsat kunne klage over en enkeltstående sundhedsperson som en disciplinærsag, hvis forløbsklagen giver anledning til kritik eller hvis en klagesag i den indledende sundhedsfaglige screening vurderes at have skærpende omstændigheder. 

Danske Patienter ser det som et skridt på vejen til at sikre en mere entydig indgang til klagesystemet, uden at patienter og pårørende mister muligheden for at klage over enkeltpersoner, når sagen tilsiger det.

Læs hele høringssvaret her.

Kontakt

Sofie Marie Rasmussen

Sofie Marie Ravnsholt Gottlieb

Sundhedspolitisk konsulent
33 41 47 27