Ændringer i klagesystem er både godt og skidt
Forslag til ændringer i patientklagesystemet kan gøre en positiv forskel for patienter og pårørende, skriver Danske Patienter i høringssvar. Dog er nogle af forslagene decideret bekymrende.
Forslag om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang kan potentielt gøre en positiv forskel for patienter og pårørende, som har oplevet, at noget er gået galt i deres møde med sundhedsvæsenet og derfor ønsker at klage. Det vurderer Danske Patienter i et høringssvar.
Ifølge Danske Patienter flugter flere af forslagene med anbefalingerne fra en arbejdsgruppe, hvor Danske Patienter har været repræsenteret. Arbejdsgruppen blev nedsat på baggrund af den politiske aftale om en sundhedsreform for at afdække patientklagesystemet.
Bekymrende at give mulighed for sekretariatsafgørelser i ankesager
Danske Patienter er særligt bekymrede for den del af lovforslaget, som handler om at give sekretariatet for Ankenævnet for Patienterstatningen mulighed for at træffe afgørelse i patienterstatningsankesager, hvor afgørelsen efter sekretariatets vurdering ikke frembyder tvivl, er vi til gengæld meget bekymrede.
Et skridt nærmere entydig indgang til klagesystemet
Med lovforslaget lægges der op til en ændret organisering af patientklagesystemet, så alle klager frem over starter som såkaldte ’forløbsklager’. Patienter vil fortsat kunne klage over en enkeltstående sundhedsperson som en disciplinærsag, hvis forløbsklagen giver anledning til kritik eller hvis en klagesag i den indledende sundhedsfaglige screening vurderes at have skærpende omstændigheder.
Danske Patienter ser det som et skridt på vejen til at sikre en mere entydig indgang til klagesystemet, uden at patienter og pårørende mister muligheden for at klage over enkeltpersoner, når sagen tilsiger det.