Nærhospitaler må ikke kompromittere kvalitet og patientsikkerhed

Høringssvar
Hospital

Nærhospitaler kan potentielt øge sammenhængen i patientforløb, men kun hvis der er fokus på at sikre forpligtende, tværfagligt samarbejde mellem sundhedsvæsenets sektorer. Man må ikke gå på kompromis med kvalitet og patientsikkerhed, understreger Danske Patienter.

Nærhospitaler kan være til gavn for patienter, men kun hvis man ikke går på kompromis med kvalitet og patientsikkerhed. Dét er det overordnede budskab i Danske Patienters høringssvar til Sundhedsstyrelsens faglige ramme for etablering af nærhospitaler.

Øget sammenhæng i patientforløb kræver samarbejde

Etableringen af nærhospitaler kan potentielt skabe øget sammenhæng i patientforløb. Danske Patienter understreger dog, at dette kræver et styrket tværfagligt samarbejde og et stærkt faciliteret samarbejde på tværs af sundhedssektorer.

Det er afgørende, at nærhospitalerne er med til at facilitere tværfagligt samarbejde og nye samarbejdsstrukturer mellem de tre sektorer, hvis patienter skal opleve øget sammenhæng i forløb, skriver Danske Patienter i høringssvaret til Sundhedsstyrelsen.

I forlængelse heraf anbefaler Danske Patienter, at man arbejder for at fjerne de juridiske barrierer for fælles finansiering og ledelse af nærhospitaler, der er i sundhedsloven i dag – barrierer, der spænder ben for finansiering på tværs af regioner og kommuner. Det vil kunne styrke samarbejdsstrukturer på tværs af sektorerne og skabe bedre sammenhæng mellem de regionale og kommunale indsatser, som nærhospitalerne tilbyder.

Fokus på patientsikkerhed og faglig kvalitet

I etableringen af nærhospitaler er det særligt vigtigt at have fokus på opretholdelse af kvalitet. I den forbindelse er det nødvendigt, at relevante fag- og specialekompetencer kommer med ud på nærhospitalerne, så den faglige kvalitet på nærhospitalerne er på lige fod med hospitalerne.

Nærhed er ikke nødvendigvis lig med kvalitet, og etableringen af nærhospitaler må ikke ske på bekostning af patientsikkerheden og den faglige kvalitet. En forudsætning for at kunne sikre kvaliteten er blandt andet, at relevante specialistkompetencer følger med over i nærhospitalerne, så man sikrer, at de rette kompetencer er til stede, skriver Danske Patienter.

Danske Patienter anbefaler, at man løbende monitorerer og evaluerer udflytningen af indsatser til nærhospitaler, blandt andet for at se, om patienter oplever øget sammenhæng i deres forløb. 

Flere potentielle indsatser for nærhospitaler

Nærhospitaler kan være med til at mindske ulighed i sundhed på områder, hvor geografi har negativ indflydelse på muligheden for behandling.

Helt overordnet kan nærhospitalerne have potentiale i de tilfælde, hvor man kan skabe lettere adgang til sundhedsydelser uden at forringe kvaliteten af indsatsen. Den lettere adgang kan ligeledes mindske ulighed i adgang til sundhedsydelser for de patienter, der oplever afstand som en barriere i forbindelse med undersøgelse, kontrol og behandling på hospitalet, skriver Danske Patienter.

Nærhospitaler kan også potentielt øge kvaliteten og bidrage til mere geografisk lighed i de tilfælde, hvor man samler indsatser, der kan være vanskelige at varetage lokalt, og løfter dem til et højere fagligt niveau.

Danske Patienter understreger derudover, at det skal tydeliggøres i den faglige ramme for etableringen af nærhospitaler, at også andre sygdomme og patientgrupper, som ikke er nævnt sort på hvidt, kan have gavn af behandling, rehabilitering og patientuddannelse i nærhospitalerne.

Læs hele høringssvaret her.

Download dokumenter