Patienter vil have bedre muligheder for digital kontakt med sundhedsvæsenet
Langt de fleste af de patienter, der har erfaringer med videokonsultationer og anden digital kontakt med sundhedsvæsenet, vil have mere af samme skuffe – også når coronakrisen er overstået.
3 ud af 4 synes, at fordelene ved digital kontakt med sundhedsvæsenet overskygger ulemperne og ønsker bedre muligheder for at møde den praktiserende læge, den kommunale fysioterapeut, speciallægen eller sygehuset online. Det viser en undersøgelse, foretaget af analyseinstituttet Wilke for Danske Patienter.
Det ønske bør politikerne opfylde ved at sikre, at muligheden for digitale lægekonsultationer og behandling over afstand fortsætter - og bliver styrket - på den anden side af coronakrisen, mener Danske Patienter.
Hver fjerde har haft digital kontakt med sundhedsvæsenet
Godt hver fjerde voksne dansker har inden for de seneste seks måneder haft mindst en digital kontakt med sundhedsvæsenet. Særligt mennesker med kronisk sygdom har benyttet sig af denne mulighed. Næsten hver anden person i denne gruppe har erfaringer med telefonkonsultationer og lignende.
Læs også ► Det er blevet almindeligt at gå til lægen over skærmen
En af dem er Jan Rishave, der har en kronisk nyresygdom og er formand for Nyreforeningen. På grund af hans sygdom har han fået foretaget tre nyretransplantationer og har derfor risiko for at udvikle hudsygdomme som for eksempel hudkræft. Flere af hans kontrolsamtaler foregår nu på distancen i stedet for ved personligt fremmøde.
Og det er da netop også kontrolbesøg, årlige tjek og lignende, som vil være gode steder at starte, når sundhedsvæsenet skal have større digitale muskler, foreslår Danske Patienter.
Videokonsultationer især med praktiserende læger
Det er især den praktiserende læge, vi mødes med digitalt, viser undersøgelsen. Og her er muligheden for at konsultere lægen online blevet styrket markant, efter de praktiserende lægers organisation, PLO, i samarbejde med Danske Regioner og Sundheds- og Ældreministeriet i forbindelse med coronakrisen har udrullet en ny videoløsning, som med ekspresfart er blevet et hverdagsredskab for patienter og læger.
Således har de praktiserende læger under coronanedlukningen gennemført cirka 10.000 videokonsultationer om ugen ifølge en opgørelse, som PLO har lavet. Dertil skal lægges de digitale møder og konsultationer, som bliver foretaget af speciallæger, i den kommunale sundhedssektor og på sygehusene.
Hent analysen her
Analyseinstituttet Wilke har spurgt 1460 repræsentativt udvalgte danskere til deres erfaringer med digital kommunikation med sundhedsvæsenet.
Find resultater og analyse af undersøgelsen her.
Se Danske Patienters anbefalinger her
Her kan du hente Danske Patienters politiske anbefalinger til udvikling, implementering og anvendelse af digital kontakt med sundhedsvæsenet – lavet på baggrund af undersøgelsen.