Patienter vil have bedre muligheder for digital kontakt med sundhedsvæsenet

Nyhed
none

Langt de fleste af de patienter, der har erfaringer med videokonsultationer og anden digital kontakt med sundhedsvæsenet, vil have mere af samme skuffe – også når coronakrisen er overstået.

3 ud af 4 synes, at fordelene ved digital kontakt med sundhedsvæsenet overskygger ulemperne og ønsker bedre muligheder for at møde den praktiserende læge, den kommunale fysioterapeut, speciallægen eller sygehuset online. Det viser en undersøgelse, foretaget af analyseinstituttet Wilke for Danske Patienter.

Det ønske bør politikerne opfylde ved at sikre, at muligheden for digitale lægekonsultationer og behandling over afstand fortsætter - og bliver styrket - på den anden side af coronakrisen, mener Danske Patienter.

Undersøgelsen bekræfter, hvad vi længe har vidst. Mange patienter er glade for muligheden for digital kontakt, fordi det giver en mere fleksibel adgang til sundhedsvæsenet og dermed en lettere hverdag for patienter, som skal håndtere et liv med sygdom, siger direktør Morten Freil, Danske Patienter.

Hver fjerde har haft digital kontakt med sundhedsvæsenet

Godt hver fjerde voksne dansker har inden for de seneste seks måneder haft mindst en digital kontakt med sundhedsvæsenet. Særligt mennesker med kronisk sygdom har benyttet sig af denne mulighed. Næsten hver anden person i denne gruppe har erfaringer med telefonkonsultationer og lignende.

Læs også ► Det er blevet almindeligt at gå til lægen over skærmen

En af dem er Jan Rishave, der har en kronisk nyresygdom og er formand for Nyreforeningen. På grund af hans sygdom har han fået foretaget tre nyretransplantationer og har derfor risiko for at udvikle hudsygdomme som for eksempel hudkræft. Flere af hans kontrolsamtaler foregår nu på distancen i stedet for ved personligt fremmøde.

Det er virkelig en lettelse i hverdagen, at jeg nu kan tage mange af mine kontrolsamtaler med sygehuset digitalt i stedet for at skulle ud på landevejen. Jeg sparer 100 kilometers kørsel, hver gang jeg ikke skal køre til Odense Universitetshospital, siger Jan Rishave. 

Og det er da netop også kontrolbesøg, årlige tjek og lignende, som vil være gode steder at starte, når sundhedsvæsenet skal have større digitale muskler, foreslår Danske Patienter.

Det er klart, at videokonsultation, hjemmebehandling og telemedicinske løsninger ikke altid kan erstatte et fysisk fremmøde hos lægen, ligesom man bliver nødt til at mødes ansigt til ansigt med fysioterapeuten en gang imellem, hvis genoptræningen skal have størst mulig effekt. Men mange mennesker med kroniske og langvarige sygdomme vil spare tid og få bedre mulighed for selv at indgå mere aktivt i deres behandling, hvis de lettere kan komme i kontakt med sundhedsvæsenet digitalt frem for at skulle bøvle med at skulle ud ad døren, siger Morten Freil.

Videokonsultationer især med praktiserende læger

Det er især den praktiserende læge, vi mødes med digitalt, viser undersøgelsen. Og her er muligheden for at konsultere lægen online blevet styrket markant, efter de praktiserende lægers organisation, PLO, i samarbejde med Danske Regioner og Sundheds- og Ældreministeriet i forbindelse med coronakrisen har udrullet en ny videoløsning, som med ekspresfart er blevet et hverdagsredskab for patienter og læger.

Således har de praktiserende læger under coronanedlukningen gennemført cirka 10.000 videokonsultationer om ugen ifølge en opgørelse, som PLO har lavet. Dertil skal lægges de digitale møder og konsultationer, som bliver foretaget af speciallæger, i den kommunale sundhedssektor og på sygehusene.

Vi vil gerne rose læger, regioner og de nationale sundhedsmyndigheder for at rykke hurtigt og få udbredt videokonsultationer til patienterne. Videokonsultationer er her i coronatiden en nødvendighed, men vi skal holde fast i det potentiale, der er ved dem, når vi kommer om på den anden side af krisen. Vi opfordrer sundhedsvæsenet til at fokusere på mulighederne frem for begrænsningerne og implementere digital kommunikation og behandling, hvor det er fagligt forsvarligt i samspil med patient- og pårørendeforeningerne, siger Morten Freil.

Hent analysen her

Analyseinstituttet Wilke har spurgt 1460 repræsentativt udvalgte danskere til deres erfaringer med digital kommunikation med sundhedsvæsenet.

Find resultater og analyse af undersøgelsen her.

Se Danske Patienters anbefalinger her

Her kan du hente Danske Patienters politiske anbefalinger til udvikling, implementering og anvendelse af digital kontakt med sundhedsvæsenet – lavet på baggrund af undersøgelsen.