Ny måling: 4 ud af 10 ældre er klar på digital kontakt til deres læge

Pressemeddelelse
ældre dame digital kontakt 2

Flere ældre borgere mellem 60 til 80 år vil have digitale konsultationer med deres praktiserende læge. Danske Patienter opfordrer til flere digitale tilbud og fokus på den enkeltes behov.

Kunne du tænke dig at tale med din praktiserende læge ved ét enkelt klik på din telefon eller computer, og uden at du behøver at rykke dig én meter? Det ønsker knap 4 ud af 10 i alderen 60 til 80 år, viser en ny måling foretaget af Voxmeter for Danske Patienter.

38 procent i den ældste aldersgruppe på mellem 60 til 80 år svarer, at de vil have mulighed for at kunne vælge digitale konsultationer via video eller telefon, hvis deres problemstilling kan håndteres lige så godt digitalt som ved fysisk fremmøde.

Til sammenligning stemmer 58 procent i den yngste aldersgruppe på mellem 18 til 39 år for mere digital kontakt.

Det kan muligvis komme som en overraskelse for nogen, at også den modne del af befolkningen hopper på den digitale vogn. Men selvfølgelig vil mange ældre også gerne have mulighed for at prioritere deres tid og kræfter i en hverdag med hyppig kontakt til deres praktiserende læge, siger Klaus Lunding, formand for Danske Patienter, og fortsætter:
Resultatet understreger, at det ikke er givet på forhånd, hvilke aldersgrupper der har gavn af digital kontakt. Det er et behov, der varierer hos den enkelte.

Patienter kan spare tid og energi

En patient, der efterspørger mere digital kontakt er 77-årige Inge Skovgaard Petersen. Med diagnoser som kræft, knogleskørhed og gigt er hun ofte i kontakt med sin praktiserende læge om alt fra kontroller og blodprøvesvar til fornyelse af recepter.

Hun er netop blevet tilknyttet en ny klinik på Bornholm, som ligger væsentligt længere væk fra hendes bopæl, og uden kørekort og med dårlige busforbindelser kan det hurtigt blive et heldagsprojekt at komme til en 15 minutters samtale.

Jeg har gode erfaringer fra mit kræftforløb på Rigshospitalet, hvor digitale konsultationer både har sparet mig for tid, kræfter og planlægning. Det har været rart at kunne blive hjemme i trygge rammer, siger Inge Skovgaard Petersen og fortsætter:
Nu har jeg ikke talt med min nye læge endnu, men jeg håber, at han også kan se det smarte i at klare det, der er muligt, over telefon eller computer. Det gør det i hvert fald lettere at være kronisk syg.

Det er netop også kontrolbesøg, årlige tjek og lignende, som vil være gode steder at starte, når sundhedsvæsenet skal have større digitale muskler, mener Danske Patienter.

Hver anden ønsker mere fleksibilitet

Målingen viser, at knap hver anden dansker på tværs af generationer lige fra den 18-årige til den 80-årige vil have mulighed for, at dialogen med lægen kan foregå digitalt.

Danske Patienter foretog sidste år en lignende måling om digital kontakt med sundhedsvæsenet mere generelt. Den viser, at 62 procent af personer med langvarig eller kronisk sygdom er interesseret i, at kontakten i højere grad sker digitalt.   

Mennesker med kronisk eller langvarig sygdom har også en travl hverdag med arbejde, børn, uddannelse og fritidsaktiviteter, der skal passe ind. Ved at bytte nogle af de fysiske kontrolbesøg ud med digitale møder, når det er fagligt forsvarligt, kan de få en større fleksibilitet og samtidig spare på kræfterne, siger Klaus Lunding.

Han anbefaler, at adgangen til lægerne bliver mere fleksibel med digitale konsultationsformer og udvidede åbningstider. Men det er vigtigt, at det bliver et tilvalg, som tager udgangspunkt i den enkeltes situation.

Allervigtigst er det at se på den enkeltes behov, ressourcer og sygdomsforløb – uanset alder. Man skal være tryg og føle sig klædt på til kontakten med sundhedsvæsenet, hvad enten den foregår fysisk eller digitalt, understreger Klaus Lunding.

Kontakt

Rikke Skovgaard. Foto: Tea Petersen

Rikke Skovgaard

Kommunikationschef
31 18 93 42

Om målingen

Målingen er gennemført i sommeren 2021 af Voxmeter, som har spurgt over 1.000 repræsentativt udvalgte borgere om deres ønsker til almen praksis og oplevelser med tilgængelighed.

Den viser, at befolkningen har forskellige behov for tilgængelighed hos den praktiserende læge, og at de langt fra altid oplever, at de bliver imødekommet.

Læs Danske Patienters politiske anbefalinger til udvikling, implementering og anvendelse af digital kontakt med sundhedsvæsenet.

Mere om digital kontakt i sundhedsvæsenet  

  • I foråret 2020 foretog Wilke på vegne af Danske Patienter en måling, hvor 1.460 repræsentativt udvalgte borgere blev spurgt til deres erfaringer med digital kontakt med sundhedsvæsenet.

    Den viser, at 55 procent af danskerne er interesseret i, at deres kontakt med sundhedsvæsenet i højere grad sker digitalt.

     
  • En opgørelse fra Danmarks Statistik viser, at 44,5 procent af befolkningen benyttede telefon og mail i deres kontakt med en praktiserende læge i løbet af 2020.
     
  • Pensionsselskabet Danica Pension har i en ny sundhedsordning tilbudt fleksible online læge- og psykologkonsultationer til sine kunder. Tilbuddet har på ni måneder udløst godt 10.000 konsultationer, som lige andele mænd og kvinder har benyttet sig af.

    Ifølge Danmarks Statistik har dobbelt så mange kvinder som mænd kontakt til en læge eller psykolog, hvorfor tilbuddet om fleksible, digitale konsultationer lader til at få flere mænd til at søge læge.

     
  • Center for Patientinddragelse (CPI) foretog i 2019 en undersøgelse om alternativer til fremmødekonsultation hos ni hospitalsafdelinger.

    Den viser, at en afdeling tilbyder kontrolsamtaler via video til patienter med cystisk fibrose, så de kan nøjes med at møde fysisk på hospitalet fire gange årligt frem for 12.

    En anden afdeling giver kræftpatienter mulighed for at erstatte fremmøde med telefonopkald, når de skal have svar på deres blodprøve før kemobehandling. En kræftpatient får typisk kemoterapi mellem 12-24 gange i et behandlingsforløb.

     
  • I 2020 foretog CPI en undersøgelse af patientoplevelser med videokonsultationer på tværs af somatiske og psykiatriske patienter.

    Den viser, at patienterne er overvejende tilfredse med video som alternativ til fremmøde, da det kan spare dem for transport og giver større fleksibilitet i hverdagen. Men problemfri teknik er en forudsætning, da det ellers vil give forstyrrelser og tage fokus fra konsultationen.