Udviklingen af almen praksis er ikke fulgt med udviklingen af patienternes behov. Hvis det skal gøres bedre, kræver det først og fremmest, at myndighederne og de folkevalgte politikere fremover står med ansvaret og de endelige beslutninger for udviklingen af sektoren.
Udviklingen af almen praksis er ikke fulgt med patienternes behov for tilgængelighed og sammenhæng. Danske Regioners udspil er et opgør med, at en privat brancheorganisation reelt kan beslutte, hvad de praktiserende læger skal bidrage med i et samlet sundhedsvæsen, skriver Danske Patienters formand i debatindlæg.
Flere ældre borgere mellem 60 til 80 år vil have digitale konsultationer med deres praktiserende læge. Danske Patienter opfordrer til flere digitale tilbud og fokus på den enkeltes behov.
Der er brug for meget mere viden om almen praksis, hvis vi skal sikre bæredygtige løsninger for patienter, læger og sundhedsvæsen. Noget af det, der er brug for mere og grundig viden om, er patienternes ønsker og behov, skriver Danske Patienter i kronik.
Regeringens udspil ”Tættere på II” rummer flere gode elementer på sundhedsområdet, vurderer Danske Patienter. Det er dog afgørende, at det sundhedsudspil, som regeringen kommer med i efteråret, rummer forpligtende initiativer, hvis de gode visioner samlet set skal gøre den nødvendige forskel for patienterne.
Danske Patienter har foretaget en undersøgelse af borgernes behov og ønsker til lægehjælp i dagligdagen. Den viser, at der er mange forskellige behov i befolkningen, og at disse ikke bliver imødekommet i dag.
Ny undersøgelse viser, at borgerne har meget forskellige behov og ønsker til deres praktiserende læge. Vi bør gentænke organiseringen til gavn for både borgere og læger, mener Danske Patienter.
Det er ikke samfundssind at gå for længe med symptomer på alvorlig sygdom, fordi man ikke vil belaste sundhedsvæsenet, lyder det fra Danske Patienter og Praktiserende Lægers Organisation i fælles opråb.
Bedre information til borgerne om rådgivningsmuligheder skal afhjælpe det forøgede pres på lægernes telefonsystemer på grund af coronarelaterede henvendelser.
Langt de fleste af de patienter, der har erfaringer med videokonsultationer og anden digital kontakt med sundhedsvæsenet, vil have mere af samme skuffe – også når coronakrisen er overstået.