Stadig behov for information til corona-utrygge danskere

Nyhed
Illustration af talebobler fra chat

Bedre information til borgerne om rådgivningsmuligheder skal afhjælpe det forøgede pres på lægernes telefonsystemer på grund af coronarelaterede henvendelser.

Vi danskere er stadig utrygge i forhold til coronavirus.

Det er Danske Patienters bud på, hvorfor vagtlæger og praktiserende læger i øjeblikket oplever et så stort pres på deres telefoner, at Praktiserende Lægers Organisation, PLO, er nervøs for, om alle patienter får den hjælp, de skal have.

Det er jo et problem, når de praktiserende læger siger, at det hele sander til, og de rigtigt syge ikke kan komme til. Hvis vi ser på Sundhedsstyrelsens opgørelse over, hvem der er i risikogruppe, så skønner vi, at det er minimum en million danskere. Og de har jo nok mindst lige så mange pårørende tilsammen. Så der er rigtig mange danskere, der er utrygge i forhold til Corona, siger direktør Morten Freil, Danske Patienter.

Den store utryghed skal tages alvorligt og afhjælpes med information, mener han. Og det ansvar påhviler både myndigheder, organisationer og lægerne selv.

Bestil prøver uden om lægen

Man skal hjælpe borgerne med at få at vide, hvordan man kan blive testet og hvor det foregår. Hvornår er det, man skal henvende sig til sin egen læge, og hvornår er det, man ikke skal. Borgerne skal vide, at der er en national hotline, man kan henvende sig til. Og at man, hvis man ikke har symptomer, kan bestille test på coronaprover.dk uden at involvere egen læge.

Og så er der jo også rådgivningerne i de forskellige patient- og pårørendeforeninger, som igennem hele perioden har oplevet en stigning i antallet af henvendelser, men alligevel står klar til at oversætte myndighedernes generelle råd til sygdomsspecifik vejledning, siger Morten Freil.

Direktøren for PLO har kaldt det øgede pres på telefonerne for testhysteri og beder borgerne om at klappe hesten. Den slags udtalelser mener vi er dybt problematiske. Det er vigtigt nu, at vi anerkender og afhjælper den utryghed, der helt tydeligt stadig er i samfundet. Alternativet er, at folk ellers undertrygger den utryghed og så måske bliver hjemme og lader være med at besøge deres pårørende på plejehjemmet. Og det betyder jo social isolation, og det er alvorligt, siger Morten Freil.

Samtidig bakker Danske Patienter op om, at der i denne særlige situation kan være behov for, at Sundhedsstyrelsen sammen med de praktiserende læger vurderer, om der er opgaver der kan løses på anden måde for at lette presset på lægepraksis. Det kunne for eksempel være henvisning af patienter med milde forkølelsessymptomer, som læger selv peger på som en opgave, der ikke nødvendigvis behøver at ligge hos de praktiserende læger.

Information om COVID-19

Myndighederne har oprettet en fælles side, hvor du kan få alle de informationer, myndighederne har om coronavirussen.

Den kan du finde her: www.coronasmitte.dk

Du kan også gå direkte til Sundhedsstyrelsens informationsside om COVID-19, hvis du vil vide mere om de sundhedsfaglige råd og anbefalinger.

Den side finder du her: www.sst.dk/corona

Der er oprettet en lang række hotlines, hvor du kan få svar på dine spørgsmål. 

Link til Sundhedsstyrelsens corona-hotline

Link til politiets corona-hotline

Danske Patienter har samlet links til målrettede coronarelaterede informationer fra vores medlemsforeninger til patienter og pårørende.

Find dem her.