Rådgivning til patienter og pårørende boomer under coronaepidemien
To ud af tre patient- og pårørendeforeninger har oplevet en markant stigning i antallet af henvendelser til deres rådgivere under coronepidemien.
Telefonerne har kimet hos de danske patient- og pårørendeforeninger, siden coronavirusset gik i land i Danmark.
Foreningerne oplever en stigning i antallet af henvendelser på helt op til otte gange normalen, viser en rundspørge, som Danske Patienter har foretaget blandt organisationens 21 medlemsforeninger. I gennemsnit ringer rådgivernes telefoner knap tre gange så meget som før krisen i de foreninger, der oplever en stigning i antallet af henvendelser.
Foreningerne leverer sygdomsspecifik coronarådgivning
Og det øgede tryk på patient- og pårørendeforeningers telefonrådgivninger kommer ikke bag på direktør Morten Freil fra Danske Patienter:
Stærkt samarbejde med lægefaglige eksperter
Rådgivningen hos patient- og pårørendeorganisationer bygger på myndighedernes anbefalinger og bliver til i tæt samarbejde med lægelige specialister.
►Læs også: Målrettet coronainformation til patienter og pårørende
Faktisk angiver flere af foreningerne, at de har et ekstra stærkt samarbejde med de relevante faglige selskaber i øjeblikket. Det gælder både i forhold til at få formuleret de sygdomsspecifikke råd i forhold til corona, men også i forhold til den konkrete rådgivning, hvor nogle foreninger formidler direkte kontakt til sundhedsprofessionelle og andre eksperter.
Flere af foreningerne oplever, at patienter er blevet henvist til deres rådgivning af fagpersoner på sygehuse og praktiserende læger, fordi de ikke selv kan rådgive i forhold til livskvalitet, ensomhed, isolation og mere sygdomsspecifikke spørgsmål.
En række foreninger har søsat nye former for råd, vejledning og støtte til patienter og pårørende under coronaepidemien.
Det drejer sig for eksempel om Q&A-sessioner på forskellige medier (hjemmeside og Facebook), webinarer, videokonsultationer med psykologer, livetransmissioner med faglige eksperter og særligt producerede træningsvideoer, som kan hjælpe patienter, der ikke kan få den sædvanlige fysioterapi under epidemien. En forening har også taget initiativ til daglige ”kaffemøder” via en online mødeplatform, hvor medlemmer kan sige hej til andre, der er i samme situation som dem.
Kontakt
Målrettet Coronainformation til patienter og pårørende
Danske Patienter har samlet links til målrettede Coronarelaterede informationer fra vores medlemsforeninger til patienter og pårørende.
Coronavirus i Danmark
De danske myndigheder har samlet alle informationer om coronavirus/covid-19 på denne side. Hvis du ikke finder svar her, kan du ringe til den myndighedsfælles hotline på 7020 0233.