Patientforeninger skal gå til fælles kamp mod vildledning af forbrugeren

Interview

Afgifter, portionsstørrelser og sundhedsskadelige produkter skal på den politiske agenda, så forbrugeren kan træffe sunde valg. Den holdning går på tværs af foreninger, som kæmper for, at sundhed skal komme først.

Det skabte stor kritik fra Diabetesforeningen, da Nordisk Film satte størrelsen på en mellem sodavand op fra 0,5 til 0,8 liter i februar. Nordisk Film synes, det giver bedre mening for forbrugeren, men udviklingen bekymrer Diabetesforeningen:

Det er jo vildledning af forbrugerne, når portionsstørrelsen vokser, uden at navnet ændres, og en mellem sodavand pludselig er blevet 60 procent større, siger politisk chef Ane Eggert Jackson fra Diabetesforeningen.

Det nytter ikke, at ansvaret kun ligger på forbrugeren. De fleste mennesker handler ud fra vaner og tænker ikke kritisk over kommercielle strategier, når de står i supermarkedet eller i biografen. Desuden handler sundere livsstil både om at forbedre patienters livskvalitet, men også om at forebygge sygdom i befolkningen. Det er et samfundsproblem på flere niveauer.

Afgifter som politisk træk mod ulighed

Ifølge Ane Eggert Jackson kan de diskrete træk fra industriens side, som for eksempel at øge portionsstørrelserne, være med til at øge uligheden i sundhed. Den ressourcesvage forbruger vil have sværere ved at gennemskue, at et valg er sundere end et andet, og man vil måske prioritere at få mere for pengene, selvom man taber på sit helbred.

Det er ikke nok at lave oplysningskampagner, for det er ikke alle, der umiddelbart har overskud til at ændre vaner på baggrund af oplysning — der skal andre metoder i brug.

Man kan arbejde med afgifter — gøre det billigere at købe sunde fødevarer og dyrere at købe de usunde. Det er en måde at adressere ulighedsudfordringen, for prisen har noget at sige for, hvilke valg man træffer, og hvad man har råd til at putte i indkøbskurven. Især for dem, der ikke har så mange ressourcer, kan det have stor betydning, forklarer Ane Eggert Jackson

Den samme holdning går igen i kampen mod rygning, hvor blandt andre Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse og Lungeforeningen arbejder for højere afgifter på cigaretter.

Udfordrende at tage fat i livsstil

Når målet er livsstilsændringer gennem forebyggelse, møder foreningerne særligt ét dilemma i forholdet til medlemmerne:

Den helt store udfordring er stigmatisering. Når vi kommunikerer, at sukker, rygning og for mange kalorier er usundt, risikerer vi at medvirke til en følelse af skam og skyld for de mennesker, som har udviklet type 2-diabetes. Her er det vigtigt at understrege, at type 2-diabetes ikke kun er livsstilsbetinget men også genetisk arvelig, fortæller Ane Eggert Jackson

Risikoen for at nogle medlemmer føler sig stigmatiserede må dog ikke forhindre patientforeninger i at modarbejde industrien, når de kommercielle interesser udfordrer sundhed. I Diabetesforeningen er man opmærksom på at arbejde målrettet med dette problem:

Det er vigtigt, at vi som patientforening er med til at tage et ansvar for forebyggelse af den store udvikling i kroniske sygdomme, som i nogen grad kan forebygges med livsstilsændringer. Men vi skal være meget opmærksomme på, hvordan vi kommunikerer til vores medlemmer og interessenter, siger Ane Eggert Jackson.

Andre patientforeninger kan opleve lignende udfordringer. Eksempelvis når KOL eller lungekræft bliver ensbetydende med rygerlunger — et forsimplet og forkert billede, der ofte bliver tegnet i medierne.

Patientforeningerne har fælles kamp

Ifølge Ane Eggert Jackson er patientforeningerne nødt til at tage politisk ansvar og melde ud i medierne, når kommercielle interesser gør, at sundhed bliver nedprioriteret. Det er brug for en fælles front til for at værne om folkesundheden – en indsats, som går på tværs af tobak, sukker, kalorier og portionsstørrelser, og den giver anledning til samarbejde mellem foreningerne.

Man kan samarbejde på flere niveauer — fra politisk synlighed og pres til partnerskaber på tværs af interessenter. Der er allerede etableret gode partnerskaber som Fuldkornspartnerskabet med producenter og 4-kløveret, som ud over Diabetesforeningen består af Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen og Forbrugerrådet Tænk.

Diabetesforeningen har oplevet stor succes med disse partnerskaber og opfordrer til, at man danner endnu flere partnerskaber på tværs af foreninger i fremtiden:

Sammen har vi en stærkere stemme og er modvægt til de kommercielle interesser, der let kan glemme folkesundheden i jagten på bundlinjen, slutter Ane Eggert Jackson.

Nudging i en sundere retning

The referenced media source is missing and needs to be re-embedded.

Med nudging kan man påvirke menneskers adfærd - i både sund og usund retning. Ifølge Pelle Guldborg Hansen er nudging en af de bedste metoder, hvis man vil have danskerne til at træffe sundere valg uden at fratage dem valgfriheden.

Læs interviewet her. 

Tænk gør opmærksom på vildledning

marketing mand bag skærm

Forbrugerrådet Tænk gør opmærksom på, at du nemt kan blive vildledt i supermarkedet, hvis du kigger på produktets emballage. 

Læs om deres indsats her. 

4-kløver samarbejdet

The referenced media source is missing and needs to be re-embedded.

Diabetesforeningen, Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen og Forbrugerrådet Tænk samarbejder om at forbedre muligheden for en mere tilgængelig mærkning og markedsføring af sunde varer. 

Læs om samarbejdet her. 

Gode råd til sunde vaner

The referenced media source is missing and needs to be re-embedded.

Diabetesforeningen har både fokus på forebyggelse i forbindelse med type 2-diabetes og den gode livsstil for dem, der allerede har diabetes. 

Læs om gode fifs og sunde vaner her.