Rundspørge: Mange ubesvarede spørgsmål til vaccineplan

Nyhed
none

Mange borgere ringer til patientforeningernes rådgivning med ubesvarede spørgsmål til vaccinationsplanen, viser rundspørge. Danske Patienter er i positiv dialog med Sundhedsstyrelsen om løsning.

"Skal jeg selv gøre min læge opmærksom på, at jeg er i risikogruppen?"

"Jeg har læst i avisen, at risikogrupperne bliver kontaktet, men jeg har ikke hørt noget?"

"Hvilken gruppe tilhører min nærmeste pårørende og omsorgsperson?"

Rådgivningstelefonerne står ikke stille i patient- og pårørendeforeningerne. Patienter og pårørende har mange spørgsmål til den udmeldte vaccinationsplan, viser en rundspørge, som Danske Patienter har foretaget blandt sine medlemsforeninger.

Rundspørge: Patienter og pårørendes spørgsmål til vaccineplan

Mange gråzoner

Foreningerne hjælper gerne med at formidle og forklare myndighedernes udmeldinger til borgerne, men nogle af spørgsmålene er vanskelige at svare på, fordi der kan være en række individuelle forhold hos den enkelte borger, der gør at han eller hun for eksempel falder inden for flere af de grupper, som myndighederne har prioriteret i planen.

Der er mange gråzoner. Hvad er for eksempel forskellen mellem at være ”i øget risiko” og ”i særligt øget risiko”? Og hvad hvis man har en rask pårørende, som klarer personlig hygiejne – skal de så sidestilles med frontpersonale i hjemmeplejen og tilbydes vaccinen tidligere end ellers? Myndighederne har ikke ét klart svar, der passer til alle individuelle situationer, og derfor er det selvfølgelig også svært for patient- og pårørendeforeningerne at rådgive om.
- Morten Freil, direktør i Danske Patienter


I dialog om løsninger

Danske Patienter er allerede i positiv dialog med Sundhedsstyrelsen for at få afklaret nogle af de hyppigst stillede spørgsmål – og eventuelle løsninger, så foreningerne fremadrettet bedre kan hjælpe den enkelte borger.

For eksempel foreslår Danske Patienter, at patient- og pårørendeforeningerne får tilknyttet en kontaktperson i Sundhedsstyrelsens sekretariat, der kan fungere som en direkte hotline.

Det kan sikre, at foreningerne hurtigt kan hjælpe borgeren videre, samtidig med at Sundhedsstyrelsen får fingeren på pulsen i forhold til, hvad der rører sig i befolkningen – måske er der et hul, de har overset i deres plan eller en særlig diagnosegruppe, der er blevet glemt. På den måde er det en gensidig hjælp, der gavner både foreninger og myndigheder.
- Morten Freil.

Hvis du har spørgsmål til corona-vaccinen, så kontakt din patient- eller pårørendeforening. Se oversigt her.

Emne

Kontakt

Rikke Skovgaard. Foto: Tea Petersen

Rikke Skovgaard

Kommunikationschef
31 18 93 42

Danske Patienter foreslår

Etablering af en rådgivningslinje

En myndigheds-hotline til spørgsmål vedr. COVID-19 vaccinen, der kan rådgive patienter og borgere på tværs af sygdomme. Man kunne lade sig inspirere af den eksisterende Coronahotline. 

Styrket information til læger

Der udvikles mere materiale og tydeligere kommunikation til læger, herunder særligt til de praktiserende læger, så de er klædt på til at rådgive deres patienter. 

Styrket fokus på patienter med egenomsorg

Praktiserende læger får til opgave at være særligt opmærksomme på og eventuelt opsøgende overfor patienter med nedsat egenomsorg, for eksempel demenspatienter, psykisk syge med flere. 

Patient- og pårørendeforeninger som formidlingskanal

Foreningerne får en direkte og personlig kontakt til Sundhedsstyrelsen, som de kan bruge til at afklare spørgsmål fra patienter og pårørende. 

Direkte besked til alle udsatte

Myndighederne sender en direkte besked til de særligt sårbare, hvor de får besked om deres indplacering i grupperne, hvornår de kan forvente at blive vaccineret, og hvordan de bliver kontaktet.