Tænk brugerinddragelse og strategi sammen

Blogindlæg

Brugerinddragelse bliver hurtigt parkeret, når andre dagordener presser sig på i sundhedsvæsenet. Men hvad ville der ske, hvis man tænkte brugerinddragelse ind i den overordnede strategi?

Af projektchef Helle Max Martin fra ViBIS.

De fleste i sundhedsvæsenet er enige om, at brugerinddragelse er en god idé. Tilpasningen af behandling og planlægning til patientens præferencer og livssituation giver bedre forløb, og patienter og pårørende efterspørger mere indflydelse i deres møde med sundhedsvæsenet. Så langt så godt.

Men når virkeligheden banker på med sparekrav, flytninger, lægemangel, medicinpriser, ventetidsgarantier og så videre – hvad sker der så med de gode intentioner om brugerinddragelse? Dem parkerer vi, indtil vi har styr på budgetter og organisering.

Brugerinddragelse er ’nice to do’ ikke ’need to do’. Det er en del af det ’bløde’, som kan undværes. Men hvad hvis man tænkte brugerinddragelse ind i den overordnede strategi? Hvad hvis brugerinddragelse kunne være med til at kvalificere de løsninger, der skal fremtidssikre vores pressede sundhedsvæsen?

Brug patientens viden og ressourcer

Lad os tage et eksempel: Hvis der skal være plads til de svært syge på hospitalerne, skal flere opgaver ud til almen praksis, kommunen eller patienterne selv. Hvis det er en ren spareøvelse, der giver et dårligere tilbud, kan den være svær at sluge, når man er syg.

Men når patientens præferencer og ressourcer bliver styrende for, hvilket tilbud der er det rigtige for ham eller hende, kan man lave samme øvelse på en klog måde, der også giver bedre kvalitet for den enkelte. Vi ved nemlig, at de færreste patienter ønsker at komme på hospitalerne, hvis de kan slippe for det, og deres behandling kan varetages kompetent andre steder.

Brugeinddragelse en del af løsningen

Så lad os tænke brugerinddragelse ind som en del af løsningen på sundhedsvæsenets udfordringer. Det kræver en strategisk kraftanstrengelse og en stærk ledelse, der går foran. Tendensen er allerede begyndt ude i sundhedsvæsenet – blandt andet på Steno Diabetes Center, hvor man i 2017 begyndte et treårigt program for brugerinvolvering, der sætter brugeres behov og ønsker i centrum for hele organisationens arbejde.

Også i ViBIS vil vi fra næste år undersøge, hvordan man kan gribe processen an. Det sker i samarbejde med TrygFonden og fem samarbejdshospitaler.