Det er blevet almindeligt at gå til lægen over skærmen

Inddragelse
none

I januar var videokonsultationer en eksotisk sjældenhed. Nu – efter coronavirusset har gjort sit indtog i Danmark – er det en hel almindelig måde at gå til lægen på.

De praktiserende læger gennemfører i øjeblikket cirka 10.000 videokonsultationer om ugen. Det viser en opgørelse, som PLO har lavet, af den nye videoløsning via app’en Min Læge.

Se udviklingen i brugen af videokonsultationer via ”Min Læge”.

Bare et par måneder tidligere – den 31. januar – sluttede et landsdækkende pilotprojekt, hvor 40 lægepraksis rundt om i landet i løbet af et halvt år afholdt godt 500 videokonsultationer. Ved afslutningen af projektet stoppede de deltagende pilotpraksis med at anvende løsningen, da der ikke umiddelbart var indgået aftaler mellem regionerne og lokal PLO om den forsatte honorering for anvendelse af videokonsultationer og videokonferencer.

Fra skrinlagt pilotprojekt til hvermandseje

Så kom coronavirusset til Danmark, og med et gik videokonsultationer fra at være et skrinlagt pilotprojekt til et stærkt efterspurgt hverdagsredskab.

Og der gik da heller ikke mere end at par dage efter, at regeringen havde lukket hele Danmark ned, før aftalen om honorering kom i stand alligevel. Til at begynde med benyttede lægerne platforme som fx Skype, Facetime og andet. Men den 24. marts kunne PLO begynde at rulle sin nye Min Læge-videoløsning ud i landets lægepraksis i samarbejde med Sundheds- og Ældreministeriet, Danske Regioner og et par private it-firmaer.

Allerede en uge senere var appen blevet brugt flere end 3000 gange, og nu har over 400.000 danskere downloadet appen med videoløsningen, oplyser PLO.

Vi vil gerne rose lægerne og regionerne for at rykket hurtigt og få udbredt videokonsultationer til patienterne. Videokonsultationer er her i coronatiden en nødvendighed, men vi skal holde fast i det potentiale, der er ved dem. Vi ved, at patienterne længe har efterspurgt muligheden, fordi digital kontakt giver en mere fleksibel adgang til lægen, der kan lette hverdagen for mange patienter, som skal håndtere et liv med sygdom. Det sparer tid og er med til at understøtte patienters mulighed for at indgå mere aktivt i deres behandling, siger vicedirektør Annette Wandel, Danske Patienter.
Guides

ViBIS har lavet nogle anbefalinger til både forberedelse og gennemførelse af den gode videokonsultation, som giver både læge og patient bedst mulige forudsætninger for at skabe et trygt og fortroligt rum, så patienten tør bringe eventuelle svære og sårbare emner på banen, selvom konsultationen foregår over en skærm.

Læs anbefaling til brugere.

Læs anbefaling til lægepraksis.

Kontakt

Annemette Lundmark Jensen. Foto: Tea Petersen

Annemette Lundmark Jensen

Projektleder
33 41 47 02