Patienterne har ordet: Dét er kvalitet for os

Danske Patienter har undersøgt, hvordan patienter oplever kvalitet, og hvordan den er afspejlet i sundhedsvæsenets kvalitetsmålinger.

Undersøgelsen giver en karakteristik af, hvad mennesker med kronisk eller langvarig sygdom betragter som kvalitet i sundhedsvæsenet og afdækker, i hvilket omfang patienterne spørges til deres oplevelser med kvalitet i sundhedsvæsenet.

Webinar: Hvad er kvalitet for patienter?

Endelig giver den en læsning af, hvorvidt patienternes forståelse af kvalitet er afspejlet i den måde, sundhedsvæsenet definerer kvalitet på i dag.

På tværs af patienternes individuelle oplevelser af kvalitet, tegner der sig et bredere billede af, hvad patienterne forstår ved kvalitet. Her gør særligt tre ting sig gældende:

  • Omsorg – Patienterne har et behov for at blive mødt og forstået af sundhedspersoner, der viser omsorg og empati. Det kan for eksempel være at få en hånd at holde i, et øre der lytter eller blive spurgt ’Hvordan har du det?’ fremfor ’Hvad fejler du?’.
  • Værdighed – Når den fysiske belastning af sygdom er så stor, at man som patient er afhængig af hjælp til helt basale behov, er det vigtigt, at sundhedspersonerne skaber rammerne til det.
  • Nogen har styr på mit forløb – Sundhedsvæsenet kan være svært at overskue og bevæge sig rundt i. Det er derfor udtryk for kvalitet, når processerne kører automatisk og de forskellige sundhedspersoner, man møder undervejs, giver enslydende information.

Flere af de ting, som patienterne peger på som vigtige, er kun delvist eller slet ikke afspejlet i de nationale kvalitetsundersøgelser. For eksempel indgår omsorg og værdighed ikke.

Undersøgelsen peger dermed på et behov for en tættere kobling mellem patienternes forståelse af kvalitet og dét, som sundhedsvæsenet vurderer og måler som kvalitet.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen består af tre dele:

  • Den første del består af en kvalitativ analyse blandt 19 patienter om deres oplevelser i sundhedsvæsenet og deres kvalitetsforståelse. På baggrund af interviewene er der fundet syv dimensioner af kvalitet fra et patientperspektiv.
  • Den anden del kortlægger, hvordan og hvad sundhedsvæsenet måler kvaliteten på i dag - nationalt, i almen praksis, på hospitaler og i kommuner.
  • Den tredje del består af en tværlæsning mellem patienternes forståelse af kvalitet sammenholdt med sundhedsvæsenets kvalitetsmålinger.