Tværgående forløb i sundhedsvæsenet: Her er patienternes oplevelser

Danske Patienter har undersøgt, hvordan patienter oplever mødet med sundhedsvæsenet og et behandlingsforløb, som ofte involverer flere sektorer og enheder.

En patients behandlingsforløb kan se ud på mange forskellige måder og kan for eksempel både dække over kontakt med flere forskellige sektorer i sundhedsvæsenet eller flere forskellige steder i én sektor.

Danske Patienter har derfor undersøgt, hvor mange danskere der er i berøring med flere dele af sundhedsvæsenet, og hvordan de har oplevet deres behandlingsforløb.

Det viser undersøgelsen

Fire ud af ti i den voksne danske befolkning har været i et forløb, der involverede flere dele af sundhedsvæsenet inden for de seneste fem år. Ud af dem har:

  • hver femte oplevet at blive sendt til den samme slags undersøgelse flere gange på grund af manglende informationsdeling mellem sundhedsvæsenets forskellige dele
     
  • hver fjerde i mindre grad eller slet ikke oplevet at blive mødt og behandlet som et helt menneske af de sundhedspersoner, de var i kontakt med i deres forløb
     
  • hver syvende i mindre grad eller slet ikke oplevet overensstemmelse mellem informationer og beskeder, de fik i de forskellige dele af sundhedsvæsenet i forløbet
     
  • fire ud af ti haft behov for et opfølgende tilbud: Hos næsten hver tredje af dem blev behovet ikke opfyldt