Patient- og pårørendeforeninger får 13 millioner til at styrke rådgivning
Sundheds- og Ældreministeriet har afsat 13 millioner kroner til at styrke patient- og pårørendeforeningernes rådgivninger og tilbud.
Patient- og pårørendeforeningerne har haft ekstra travlt i deres rådgivninger, siden coronapandemien ramte Danmark.
Både i forbindelse med nedlukningen og den gradvise genåbning af samfundet har patienter og pårørende efterspurgt den unikke, sygdomsspecifikke rådgivning, de kan få hos foreningerne.
Den store indsats bliver nu anerkendt af af Sundheds- og Ældreministeriet, der har afsat 13 millioner kroner til at styrke rådgivningen.
De tre millioner skal gå til, at der i regi af Danske Patienter etableres en fælles indgang til foreningernes rådgivninger og tilbud. Det vil gøre det nemmere og mere overskueligt for borgerne at henvende sig og få sygdomsspecifik hjælp hos den rette forening. Det andet tiltag indebærer, at der afsættes 10 millioner kroner til foreningernes støtte- og rådgivningsfunktioner for at imødekomme, at foreningerne har oplevet øget efterspørgsel og samtidigt faldende indtægter under COVID-19.
Rådgivning til patienter og pårørende boomer under coronaepidemien
To ud af tre patient- og pårørendeforeninger har oplevet en markant stigning i antallet af henvendelser til deres rådgivere under coronepidemien.