Patienter får afvist deres henvisning, fordi de ikke er syge nok  

Nyhed
laege_afvisende.jpg

Mange patienter oplever at få deres henvisning i sundhedsvæsenet afvist, viser rundspørge fra Danske Patienter. Årsagerne til afvisningerne er forskelligartede, men fælles er, at det kan have store konsekvenser for patienternes helbred og trivsel. 

Når praktiserende læger henviser patienter til behandling eller udredning i speciallægepraksis eller hospitalsvæsenet, bliver henvisningen ind i mellem afvist.  Det efterlader patienter i uvished og kan resultere i, at deres tilstand bliver værre, hvilket er dybt problematisk, fortæller vicedirektør i Danske Patienter, Annette Wandel:

Patienter risikerer at blive tabt på gulvet, når deres henvisning ikke går igennem. Det er derfor nødvendigt at sætte fokus på, hvorfor det sker, og hvad vi kan gøre ved det, siger hun. 

Afviste henvisninger er derfor af gode grunde et fokusområde, som i stigende grad optager patientforeningerne. I en rundspørge blandt Danske Patienters medlemsforeninger, kan flere foreninger nikke genkendende til, at patienter oplever at få afvist deres henvisning. Blandt de 11 foreninger, der har besvaret spørgsmålene i rundspørgen, har syv foreninger kendskab til problematikken.  

Presset sundhedsvæsen er en del af forklaringen 

I rundspørgen giver foreningerne også deres bud på, hvorfor patienternes henvisninger bliver afvist. Årsagerne er vidt forskellige – nogle forklaringer kan kategoriseres som særegne for den pågældende patientgruppe, mens andre er mere generelle og gør sig gældende på tværs af diagnoser. 

Foreningerne peger blandt andet på, at patienterne ikke bliver opfattet som tilstrækkeligt syge til at modtage udredning eller behandling. 

Det er et symptom på et sundhedsvæsen i knæ. Det er på alle måder alarmerende, at patienter bliver afvist med begrundelsen om, at de ikke er tilstrækkeligt syge, siger Annette Wandel. 

Særligt i psykiatrien er det et stort problem, hvor der kun er ressourcer til de patienter, der er mest syge.

Det understreger blot, at vi har brug for en forpligtende psykiatriplan, der formår at komme grundlæggende problemer til livs, siger Annette Wandel. 

Andre foreninger peger på, at henvisningerne til tider ikke er udfyldt tilstrækkeligt nok til, at den visiterende læge kan træffe beslutningen på et oplyst grundlag.  

Samme tendens påpeges af Rambøll (2022) i en ny rapport udarbejdet for PLO og Region Hovedstaden. Her oplever de praktiserende læger en stigning i antallet af afvisninger. I rapporten fremgår det desuden, at de praktiserende læger ikke altid får en forklaring på, hvorfor henvisningen bliver afvist. 

Patienterne skal have klar besked 

For Danske Patienter er det bekymrende, når patienten falder mellem to stole og ikke modtager en begrundelse for afvisningen.

Det efterlader patienten i uvished i en i forvejen skrøbelig situation og uden vished om det videre forløb. Vi ved fra vores egen undersøgelse om patienters mentale sundhed, at det påvirker patienters trivsel negativt, når de bruger meget tid på at vente eller ikke kan få de undersøgelser eller behandlinger, de har brug for, siger Annette Wandel.

Danske Patienter opfordrer derfor til, at patienten altid bliver orienteret om det videre forløb, og at en afvist henvisning altid efterfølges af en fyldestgørende begrundelse til den praktiserende læge.

Det kan gøre en stor forskel i særligt de tilfælde, hvor patientens symptomer er diffuse, og hvor der er brug for sparring. På den måde kan man sikre, at patienten hurtigst muligt bliver henvist til det rette sted, så udredning eller behandling kan gå i gang. 

Kontakt

Rikke Skovgaard. Foto: Tea Petersen

Rikke Skovgaard

Kommunikationschef
31 18 93 42

Om rundspørgen

Danske Patienter har spurgt samtlige 23 medlemsorganisationer, om de kender til problematikken om afviste henvisninger.

11 foreninger svaret, hvoraf syv har kendskab til problematikken, mens fire foreninger har svaret, at de ikke har kendskab til det.

Blandt de foreninger, der kender til problematikken, varierer det meget, hvor ofte de bliver kontaktet af patienter og pårørende, som er kommet i klemme og har brug for rådgivning - for nogle foreninger er det en gang om måneden, mens det for andre er hver uge.