Patienter skal have nem adgang til logoplysninger

Høringssvar
Login

Lovændring vil gøre det vanskeligere for patienter at identificere sundhedspersoner, der har haft adgang til deres patientjournal. Danske Patienter mener, at ændringen kan ødelægge den tillidsfulde relation mellem patient og sundhedsperson.

Det kan blive væsenligt sværere for patienter at identificere, hvilke sundhedspersoner der har indhentet oplysninger om deres helbred i deres journal, hvis et ændringsforslag træder i kraft.

Forslaget går på, at det ikke kun i "særlige tilfælde" – som det står beskrevet nu – men helt generelt skal være op til regionsrådet at beslutte om deres ansatte skal fremgå med deres fulde navn, når de slår op i patienternes journaler. Det betyder, at sundhedspersonalet må anvende såkaldt 'anden entydig identifikation' som eksempelvis et nummer eller initialer, så patienterne ikke nemt kan afkode, hvem de er.

Argumentet bag forslaget er at beskytte personalet mod potentiel vold og trusler fra patienter, de har behandlet. Danske Patienter anerkender behovet for, at medarbejderne skal kunne føle sig trygge, men ændringen er et skridt i den forkerte retning.

Forslaget er et forsøg på at løse et strukturelt problem, da behovet for anonymisering af logopslag opstår, fordi patienter ikke får den rette hjælp eller føler sig forkert behandlet. Anonymiseringen kan virke ødelæggende på en tillidsfuld relation, selvom tillidsfulde relationer er afgørende for, om behandling lykkes, lyder det i høringssvaret fra Danske Patienter.

Særligt i psykiatrien er det vigtigt, at patienter kan identificere de personer, der har haft adgang til deres oplysninger. Dels fordi at mange indlagte patienter kan have svært ved at huske personer, navne og episoder efter endt behandling, og dels fordi personalet har særlige beføjelser over for indlagte patienter, der omfatter tvang. Får den gruppe af patienter sværere ved at stykke deres forløb sammen efterfølgende, kan det resultere i et øget konfliktniveau og skabe utryghed for personalet.