Stor tilslutning til netværk for små foreninger: ”Fedt at møde andre i samme båd”
87 små foreninger har deltaget i Danske Patienters netværk siden det blev etableret i efteråret 2020. Ud over at netværke med andre i samme situation som en selv, bliver deltagerne også klædt på med viden om konkrete emner som fundraising og sociale medier.
Hvad skal man være opmærksom på, når man fundraiser? Hvordan rekrutterer man effektivt nye medlemmer? Hvad kan man bruge sociale medier til? Det er spørgsmål, som optager mange patient- og pårørendeforeninger, men som kan være særligt udfordrende for små foreninger uden de store budgetter eller sekretariater.
I 2020 etablerede Danske Patienter et netværk for små patient- og pårørendeforeninger, hvor deltagerne inviteres til netværksmøder med oplægsholdere, og får mulighed for sparring og netværk med hinanden. Desuden tilbyder Danske Patienter rådgivning om konkrete spørgsmål i forhold til at drive en forening.
Tilslutningen til netværket er stor, og hele 87 foreninger har deltaget på de første fire møder, viser en opgørelse. Og vigtigst af alt, så er energien i netværket god, fortæller projektleder Annemette Lundmark Jensen fra Danske Patienter:
I alt 104 store og små patient- og pårørendeforeninger er i dag repræsenteret af Danske Patienter, og med netværket bliver det samlede antal, som Danske Patienter er i kontakt med, øget til 161 foreninger.
”Rart ikke at føle sig alene”
En af dem, der er aktive i netværket, er Louise Gammelholm fra Kontinensforeningen. Hun er glad for at kunne vende stort og småt med andre, der forstår hvad det vil sige at være engageret i en lille forening med begrænsede ressourcer.
Og så er det givende at få lov til at dele sine egne konkrete erfaringer – også de dårlige af slagsen, så andre kan undgå lignende oplevelser. For eksempel i forhold til, om det kan betale sig at bruge penge på Facebook-annoncer til at hverve nye medlemmer:
Bliver klædt på til interessevaretagelse
Ud over netværk og sparring, så får deltagerne også viden om konkrete emner, der kan være relevante i forhold til at drive en forening. Det seneste netværksmøde handlede for eksempel om, hvordan man bruger de sociale medier til interessevaretagelse – et emne, som for nogle kan være svært, fordi de sociale medier hele tiden ændrer sig i forhold til målgrupper og formatkrav.
Kontakt
Altinget.dk har også skrevet om Danske Patienters netværk for små foreninger. Læs artiklen her.