Der skal mere fokus på børn med kroniske sygdomme i folkeskolen
Der er behov for mere viden og konkrete redskaber, hvis skolerne skal øge trivsel og mindske fravær blandt elever med kronisk sygdom. Det viser evalueringen af Danske Patienters projekt Skole for mig.
Sådan lyder det fra ansatte på skoler, efter de er blevet undervist i, hvilke udfordringer elever med kronisk sygdom har i folkeskolen – og hvordan de som fagpersonale kan støtte dem til en bedre skolegang. Undervisningen var et led i Danske Patienters projekt Skole for mig, som er finansieret af Egmont Fonden.
► Gå-hjem-møde: Udfordringer og løsninger for elever med kronisk sygdom
Plads til sygdom i folkeskolen
Danske Patienter har i fire år undersøgt, hvordan vilkårene for elever med kronisk sygdom kan forbedres i folkeskolen. Projektet er netop evalueret, og den overordnede konklusion er, at skolerne mangler viden om problemet og redskaber til at håndtere det i praksis.
Manglende sygeundervisning er nået Christiansborg
Undervejs i projektet er det blevet klart, at der især mangler viden om lovgivning på skolerne – og at det har konsekvenser for børnene i forhold til at få sygeundervisning og hjælp til at håndtere medicin.
Danske Patienter har i projektet lavet syv anbefalinger til en national indsats for børn med sygefravær i samarbejde med Danske Skoleelever, Skole & Forældre og Danske Handicaporganisationer.
Anbefalingerne er nået politikerne på Christiansborg, som har taget problematikken op i forligskredsen bag folkeskolereformen.
Vigtigt med let adgang til hjælp
Ud over at forbedre rammevilkårene for sygeundervisning, har formålet med projektet været at gøre det nemt og overskueligt for den enkelte lærer at finde viden og redskaber, som de kan bruge til at støtte elever med alle slags kroniske sygdomme.
På www.skoleformig.dk kan lærerne blandt andet finde 17 videnspublikationer og 11 redskaber, som kan hjælpe dem med at håndtere elevernes udfordringer. Materialet er udviklet i samarbejde med elever, som på egen krop ved, hvordan det er at have en fysisk eller psykisk sygdom i folkeskolen.
I evalueringen vurderer samtlige kursister, at de udviklede redskaber kan understøtte deres arbejde med at kvalificere håndtering af elever med kronisk eller langvarig sygdom, og at redskaberne kan få en positiv betydning for børnene ved at forbedre deres vilkår.
Kontakt
Vil du vide mere om udfordringer og løsninger for skoleelever med sygdom?
Kom til gå-hjem-møde den 25. oktober. Her kan du høre børn fortælle om deres oplevelser med at have en kronisk sygdom og gå i folkeskole.
Du får også præsenteret redskaber, som er udviklet i Skole for mig, og du bliver klogere på en kompleks udfordring som fravær.
Børnenes udfordringer
Selvom børnene har forskellige diagnoser, er det ofte de samme udfordringer, de møder i skolen.
Vi har samlet viden om de typiske udfordringer her.
Du kan for eksempel læse om medicin, faglige huller, venskaber, fravær og psykisk sygdom.