Ekspertgruppe glemmer patientforeningers vigtige bidrag under corona
Anbefalinger fra ekspertgruppe er vigtige for, hvordan vi håndterer fremtidige sundhedskriser. Men patient- og pårørendeforeningers afgørende bidrag under coronapandemien er fuldstændigt fraværende.
Rødglødende telefonlinjer, videreformidling af sundhedsmyndighedernes anbefalinger, rådgivning om vaccination og hjælp til ensomme og isolerede borgere. Patient- og pårørendeforeninger har løftet en vigtig samfundsopgave under coronapandemien, som har været uundværlig for både mennesker med kronisk sygdom såvel som myndigheder.
Og netop dét perspektiv er fuldstændigt fraværende i de nye anbefalinger, som en ekspertgruppe har udarbejdet. Formålet med anbefalingerne er at ruste Danmark til at håndtere en sundhedskrise i fremtiden, og derfor undrer det Danske Patienter, at man slet ikke har foreningsperspektivet med.
Afgørende for tillid til myndighederne
Patient- og pårørendeforeningerne har hele vejen igennem bakket op om myndighedernes faglige anbefalinger og opfordret medlemmerne og den øvrige befolkning til at følge opfordringer fra sundhedsmyndighederne.
Samtidig har foreningerne taget en del af arbejdspresset fra myndighederne ved at oversætte Sundhedsstyrelsens generelle udmeldinger til konkrete råd til, hvordan patienterne har skullet forholde sig til corona i netop deres specifikke situation.
Meget at lære til næste gang
I en sundhedskrise er mennesker med kronisk og langvarig sygdom dobbeltramte, og derfor er de en vigtig målgruppe for myndighedernes kommunikation, forklarer Klaus Lunding:
Samarbejdet mellem foreninger og myndigheder under pandemien har nemlig langt fra været perfekt, og ifølge Danske Patienter burde foreningerne være inddraget i langt højere grad end det var tilfældet.
For eksempel blev foreningerne sjældent informeret om nye tiltag før resten af befolkningen. Flere gange har rådgiverne fået opkald med spørgsmål fra borgere, som havde læst nyhederne hurtigere end de selv havde, og som de dermed måtte være svar skyldig. Det har skabt frustration og bekymring hos de mange patienter og pårørende, og det har formentlig ført til langt flere henvendelser til de i forvejen travle myndigheder.