Fejlbehandlede patienter bliver snydt for erstatning
Færre patienter søger om erstatning efter fejlbehandling. Muligvis fordi personalet ikke informerer patienter om deres rettigheder på grund af travlhed og frygt for sanktioner, mener Danske Patienter.
Antallet af anmeldelser med patientkrav om erstatning for skader og gener under deres behandling er faldet markant, og regionernes udgifter til erstatning ligeledes er begyndt at dale. Det fremgår af den seneste årsrapport fra Patienterstatningen, skriver Berlingske.dk.
Danske Patienter frygter, at hundredvis af fejlbehandlede patienter de senere år er blevet snydt for den erstatning, som de ellers har krav på, fordi personalet har for travlt til at hjælpe patienterne med at få anmeldt sagerne eller er blevet bange for at blive mødt med sanktioner på grund af fejlen.
Hos regionerne lyder forklaringen på faldet, at kvaliteten er øget, og at der sker færre skader på hospitalerne. Men den forklaring virker ikke oplagt, mener Danske Patienter.
Personalet frygter sanktioner
En medvirkende årsag til de færre anmeldelser kan ifølge Danske Patienter også være den såkaldte Svendborg-sag, hvor en yngre læge blev anklaget for grov forsømmelighed, efter en patient døde på grund af fejlbehandling.
Selvom lægen blev frifundet i Højesteret, kan sagen have skabt frygt blandt læger og sygeplejersker for at involvere sig i sager, hvor noget er gået galt.
Sådan søger du om erstatning
Du kan søge om erstatning hos Patienterstatningen, hvis du er kommet til skade i forbindelse med din behandling.
Læs også
► Urimeligt: Patienter skal ikke tilbagebetale erstatning
► Regioner, nu skal I give patienterne deres erstatninger tilbage