Fejl og UTH

  • Benamputation
    Nyhed

    National kortlægning af amputationer viser store regionale forskelle – og slår fast, at nogle amputationer kunne være undgået. Danske Patienter finder det ubegribeligt, at man ikke har reageret på advarsler og brugt kvalitetsdata til at standse problemet tidligere.

  • klage forvirret borger
    Pressemeddelelse

    Sundhedsvæsenet går glip af vigtig læring, fordi klagesystemet er uoverskueligt for patienter og pårørende at navigere i. Rundspørge blandt patientforeninger bekræfter behovet for ét samlet og lettilgængeligt overblik over klagemuligheder, der samtidig guider patienterne med udgangspunkt i deres situation og ønsker.

  • Ked af det smiley
    Nyhed

    Patienter og pårørende er på dybt vand, når de forsøger at finde vej gennem klagesystemet efter en negativ oplevelse i sundhedsvæsenet. Nogle opgiver helt, viser en rundspørge blandt Danske Patienters medlemmer.

  • Vesna Markovic
    Interview

    Som pårørende til en forælder, der er død af en lægemiddelskade, har Vesna Markovic været rundt i alle afkroge af klagesystemet for at få svar på, hvordan det kunne ske. En opgave, der har kostet alt hendes tid og energi.

  • ingen penge tom pung
    Høringssvar

    Lovændring betyder, at patienter fremover får færre renter på deres erstatning. Det er ikke rimeligt, at patienterne skal betale for nemmere administration, mener Danske Patienter.

  • none
    Brev til Styrelsen

    Flere forbrugere får ikke tilbagebetalt deres honorar hos tandlægen til trods for, at tandlægens arbejde kritiseres. Den procedure skal ændres, mener Danske Patienter samt repræsentanter fra Forbrugerrådet Tænk og Danske Handicaporganisationer. 

  • none
    Kommentar

    15 gange blev en sundhedsansat politianmeldt af myndighederne i 2019. Det lave antal bør stoppe frygten for at blive politianmeldt, da det kun sker i særlige tilfælde, mener Danske Patienter.

  • Sammenhaeng puslespil brikker
    Vælg Klogt

    Op mod 20 procent af det, som sundhedsvæsenet leverer, er faktisk overflødigt. Nu er nyt initiativ klar til at undersøge, hvordan man kan arbejde klogere.

  • none
    Nyhed

    Det krænker patienternes retsfølelse, at man indgiver en klage, efter at man har oplevet noget alvorligt, og så skal vente i 14,5 måneder på en afgørelse, mener Danske Patienter.

  • none
    Nyhed

    Viden om fejl i sundhedsvæsenet er vigtigt for at skabe læring og forebygge. Derfor er det bekymrende, at sygeplejersker ikke indberetter utilsigtede hændelser som de skal, mener Danske Patienter.