Urimeligt at patienter venter over et år i klagesager

Nyhed
none

Det krænker patienternes retsfølelse, at man indgiver en klage, efter at man har oplevet noget alvorligt, og så skal vente i 14,5 måneder på en afgørelse, mener Danske Patienter.

Udflytningen af Styrelsen for Patientklager er blevet et mareridt for de folk, der klager over sygehusene. I snit må de nu vente hele 14,5 måneder på at få afgjort deres sag. Siden nytår er ventetiden steget fra i snit 13,1 måned til nu 14,5 måneder, viser helt friske tal, styrelsen har trukket for Politiken.

Det er fuldstændig urimeligt, og vores oplevelse er, at problemet lige nu bare vokser sig større og større og større, siger direktør i Danske Patienter Morten Freil til Politiken.

Danske Patienter har løbende kontakt med frustrerede, vrede patienter, som efter at have ventet i månedsvis end ikke har fået en bekræftelse på, at Styrelsen for Patientklager har modtaget klagen.

Alvorligt for patienter såvel som system

De burde som minimum få et overslag på, hvor lang tid det vil tage at behandle klagen, mener Morten Freil:

14,5 måneder er alt, alt for lang tid, og det er meget alvorligt for patienterne. Det er ubegribeligt, at det er kommet så langt ud.

Ifølge Danske Patienter krænker det ikke alene retsfølelsen hos patienterne. Man risikerer også, at andre patienter i mellemtiden bliver udsat for samme fejl, fordi vigtig læring går tabt.

Det betyder, at mange patienter ikke kan få afsluttet et alvorligt kapitel i deres liv, og at systemet ikke kan lære af fejlene. De vil gerne sikre sig, at andre ikke bliver udsat for samme fejl, siger han.

Læs også: Lang sagsbehandling går ud over patienters retsfølelse

Behov for en plan

Direktøren hos Styrelsen for Patientklager forklarer til Politiken, at ophobningen af sager skyldes, at næsten ingen medarbejdere er flyttet med fra København til Århus. Den lange sagsbehandlingstid skal ses som et udtryk for, at klagesager er et komplekst arbejdsområde, som tager tid at lære:

Og vi må ikke gå på kompromis med kvaliteten, skriver Lizzi Krarup Rasmussen i et skriftligt svar til Politiken.

Danske Patienter er enige i, at løsningen på den lange ventetid ikke er at bruge mindre tid på hver klage. Styrelsen burde dog aldrig være flyttet uden at have en plan for at uddanne tilstrækkeligt med personale, mener han.

Vi advarede, allerede før man lavede den her udflytning, at det ville betyde længere behandlingstider. Men man valgte så at gøre det alligevel, og man kan sige, at vi desværre fik vi ret, siger Morten Freil.

Sundhedsminister Magnus Heunicke (S) oplyser i en mail til Politiken, at han er klar over sagens alvor og arbejder på en handlingsplan.

Læs hele historien på Politiken.dk.

Kontakt

Rikke Skovgaard. Foto: Tea Petersen

Rikke Skovgaard

Kommunikationschef
31 18 93 42

Få en bisidder med til dialogsamtale

The referenced media source is missing and needs to be re-embedded.

​Patienter kan tage en gratis bisidder med fra Danske Patienter, når de skal til dialogsamtale med regionen i forbindelse med deres klagesag.

Læs mere om ordningen her.

Lang sagsbehandlingstid går ud over patienters retsfølelse

The referenced media source is missing and needs to be re-embedded.

Patienter venter alt for længe på at få deres klagesag behandlet, mener Danske Patienter.

Det går ud over klagernes retsfølelse, samtidig med at systemet går glip af vigtig læring.

Læs mere her.