Urimeligt at patienter venter over et år i klagesager
Det krænker patienternes retsfølelse, at man indgiver en klage, efter at man har oplevet noget alvorligt, og så skal vente i 14,5 måneder på en afgørelse, mener Danske Patienter.
Udflytningen af Styrelsen for Patientklager er blevet et mareridt for de folk, der klager over sygehusene. I snit må de nu vente hele 14,5 måneder på at få afgjort deres sag. Siden nytår er ventetiden steget fra i snit 13,1 måned til nu 14,5 måneder, viser helt friske tal, styrelsen har trukket for Politiken.
Danske Patienter har løbende kontakt med frustrerede, vrede patienter, som efter at have ventet i månedsvis end ikke har fået en bekræftelse på, at Styrelsen for Patientklager har modtaget klagen.
Alvorligt for patienter såvel som system
De burde som minimum få et overslag på, hvor lang tid det vil tage at behandle klagen, mener Morten Freil:
Ifølge Danske Patienter krænker det ikke alene retsfølelsen hos patienterne. Man risikerer også, at andre patienter i mellemtiden bliver udsat for samme fejl, fordi vigtig læring går tabt.
Læs også: Lang sagsbehandling går ud over patienters retsfølelse
Behov for en plan
Direktøren hos Styrelsen for Patientklager forklarer til Politiken, at ophobningen af sager skyldes, at næsten ingen medarbejdere er flyttet med fra København til Århus. Den lange sagsbehandlingstid skal ses som et udtryk for, at klagesager er et komplekst arbejdsområde, som tager tid at lære:
Danske Patienter er enige i, at løsningen på den lange ventetid ikke er at bruge mindre tid på hver klage. Styrelsen burde dog aldrig være flyttet uden at have en plan for at uddanne tilstrækkeligt med personale, mener han.
Sundhedsminister Magnus Heunicke (S) oplyser i en mail til Politiken, at han er klar over sagens alvor og arbejder på en handlingsplan.
Kontakt
Få en bisidder med til dialogsamtale
Patienter kan tage en gratis bisidder med fra Danske Patienter, når de skal til dialogsamtale med regionen i forbindelse med deres klagesag.
Lang sagsbehandlingstid går ud over patienters retsfølelse
Patienter venter alt for længe på at få deres klagesag behandlet, mener Danske Patienter.
Det går ud over klagernes retsfølelse, samtidig med at systemet går glip af vigtig læring.