Patienter bør automatisk få deres penge tilbage fra dårlige tandlæger

Brev til Styrelsen
none

Flere forbrugere får ikke tilbagebetalt deres honorar hos tandlægen til trods for, at tandlægens arbejde kritiseres. Den procedure skal ændres, mener Danske Patienter samt repræsentanter fra Forbrugerrådet Tænk og Danske Handicaporganisationer. 

Når et stykke tandlægearbejde bliver vurderet kritisabelt af Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn, bliver honoraret ikke tilbagebetalt automatisk til forbrugeren. Ansvaret er derimod op til den enkelte, der i klagen selv skal oplyse, at vedkommende ønsker en tilbagebetaling.

Styrelsen for Patientklager argumenterer for, at de ikke er forpligtet til at betale pengene tilbage, fordi der i loven står ”kan” og ikke ”skal”. Styrelsen nævner også, at forbrugerne bliver informeret om, at de selv skal nævne, at de ønsker en tilbagebetaling.

Den fortolkning af loven skal udfordres. Det mener Danske Patienter, som sammen med Forbrugerrådet Tænk og Danske Handicaporganisationer har sendt et brev til Styrelsen for Patientklager.

Vi kan ikke forvente, at patienterne har viden om systemet

Klage- og erstatningssystemet er svært for patienterne at gennemskue, og man kan ikke forvente, at de på forhånd ved, at de har krav på en tilbagebetaling.

Når man har modtaget en ydelse, som ikke lever op til forventningen, bør pengene blive tilbagebetalt automatisk – på samme måde som i alle andre nævn, hvor forbrugere betaler for en ydelse hos en erhvervsdrivende virksomhed. 

I de tidligere tandlægenævn i regionerne samt i Landstandlægenævnet fik forbrugerne automatisk honoraret tilbage, hvis tandlægearbejdet ikke var godt nok.

Det er helt uforståeligt, at denne praksis er blevet ændret. Det er en væsentlig forringelse af forbrugerbeskyttelsen, og vi har ikke fået oplyst baggrunden for ændringen. Vi undrer os over, at Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn af egen drift ændrer praksis, som er til skade for forbrugerne, står der i brevet.

Brevet slutter af med en direkte opfordring til, at man går tilbage til den tidligere praksis.