Hospitaler skal bruge patientens stemme

Pressemeddelelse

Patienter på gangene, lægemangel og konstante forandringer – hverdagen på hospitalerne er travl. Alt for ofte betyder det, at hospitalerne glemmer at lytte til patienter og pårørendes ønsker og behov. Det vil ViBIS lave om på i nyt projekt.

Inddragelse af patienter bliver nice-to-do og ikke need-to-do i et presset sundhedsvæsen. Gode projekter, hvor man lytter til patienter og pårørende, stopper eller fungerer ikke optimalt, fordi hospitalerne nedprioritere inddragelse, når det brænder på. Konsekvensen er, at hospitalerne ikke får udnyttet potentialet for at skabe et bedre forløb for patienterne – derfor skal vi have ændret tilgangen.

Patienter og pårørende har en unik viden om deres egen sygdom, deres hverdag og dermed deres behov, som kan være med til at skabe et langt bedre behandlingsforløb, hvis den bliver sat i spil. Men vi oplever, at det er en udfordring for de sundhedsprofessionelle at sikre den gode dialog, når der sker andre ting på hospitalet, som bliver opfattet som vigtigere, siger direktør Morten Freil fra ViBIS.

I projektet Bæredygtig Brugerinddragelse vil Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet (ViBIS) undersøge, hvordan hospitaler kan skabe bedre forudsætninger for at lytte til patienter og pårørende ved at gøre brugerinddragelse til en fast del af deres strategiske redskaber til at løse sundhedsvæsenets store udfordringer. Projektet er støttet af TrygFonden.

Løsning på fremtidens udfordringer

Potentialet for at inddrage patienter er stort. De kan være med til at løse nogle af de udfordringer, som hospitalerne står med, og som vil blive større i de kommende år. Vi har en stigende levealder, der betyder at flere har behov for behandling i sundhedsvæsenet, antallet af patienter med multisygdom er i vækst, og uligheden i sundhed er stigende.

Skal vi skal løse fremtidens udfordringer i sundhedsvæsenet, så skal vi tænke anderledes, hvis vi ikke skal gå på kompromis med kvaliteten. Her er inddragelse af patienter og pårørende et centralt element, siger direktør Morten Freil.

Hospitalerne kan eksempelvis lade de patienter, der har lyst og overskud til det, tilrettelægge og varetage deres egen behandling i hjemmet. Det kan eksempelvis være diabetespatienter, der selv vælger, hvornår de har behov for en konsultation, og hvad de har brug for at tale om, samtidig med, at de selv varetager en større del af behandlingen.

Nordjylland er godt i gang 

I projektet vil ViBIS samarbejde med fem hospitaler, der skal teste, hvordan inddragelse kan integreres i strategien. Psykiatrien i Region Nordjylland er de første, der har sagt ja til at deltage i projektet.

Vi har valgt at deltage i projektet, fordi vi mener, at patienterne skal være omdrejningspunktet i sundhedsvæsenet – det er nemlig dem, det handler om, siger direktør for patientforløb og kvalitet, Jan Mainz, fra Psykiatrien i Region Nordjylland.

Hospitalet arbejder allerede med at inddrage patienter og pårørende. De har blandt andet oprettet et brugerråd, der består af tidligere og nuværende patienter, der er blevet klædt på til at deltage i projekter, der skal forbedre behandlingen. Her deltager de på lige fod med hospitalets ansatte.

Vi vil gerne undersøge, hvordan vi kan gøre det til en naturlig del af vores arbejde, at lytte til patienter og pårørende. På den måde kan vi tilrettelægge patienternes forløb ud fra, hvad vi ved, der er bedst for dem – og ikke hvad vi tror, der er bedst, udtaler Jan Mainz.

ViBIS er i øjeblikket i dialog med flere hospitaler, der er interesseret i at blive en del af projektet. Målet er, at alle danske hospitaler gør inddragelse af patienter og pårørende til en fast del af deres strategi.

Læs også:

► Tænk brugerinddragelse og strategi sammen

► Risikokommunikation - fra data til mening

► Sådan undgår du pseudoinddragelse

Bedre behandling og større tilfredshed – uden brug af ekstra ressourcer

Det kræver ikke ekstra ressourcer at inddrage patienterne i behandlingen. Det er en investering at implementere nye tilgange, men det kan frigive ressourcer og give bedre behandling, viser resultater fra ViBIS' projekt Det Brugerinddragende Hospital.

Læs mere her.