Inddragelse vil afhjælpe fejl i diagnosticering

Nyhed
none

Hvis antallet af fejldiagnosticeringer skal nedbringes, er der behov for at inddrage patienterne mere i udredningsprocessen, mener Danske Patienter.

Fejl i diagnosticering koster ikke bare dyrt for patienterne – det er også årsagen til den største udgiftspost hos Patienterstatningen. Hvis antallet af fejldiagnosticeringer skal nedbringes, er der behov for at inddrage patienterne mere i udredningsprocessen, mener Danske Patienter.

Tusindvis af syge danskere oplever svigt, når de skal finde ud af, hvad de fejler. Det skriver Berlingske søndag. Fra 2008 til 2012 blev der udbetalt 502 millioner kroner i erstatning til patienter, der ikke blev diagnosticeret korrekt, viser tal fra Patienterstatningen. 3.541 fik udbetalt erstatning på grund af såkaldte ”oversete diagnoser”. Diagnosefejl er dermed den enkelttype af fejl, der hyppigst udløser erstatning og også medfører de største erstatningsbeløb.

Ifølge Danske Patienter bør læger, sygeplejersker og andet sundhedspersonale i højere grad inddrage patienterne, når de skal stille en diagnose. Ellers vil antallet af forkerte diagnoser i hvert fald ikke falde – tværtimod.

Hvis man inddrog patienterne meget systematisk i beslutningstagen og behandlingen, så vil man få færre fejl i sundhedsvæsenet. Men vi er et stykke derfra. Man taler meget om patientinddragelse, men man er stadig langt fra målet, og det viser det her også, siger formand for Danske Patienter Lars Engberg til Berlingske.dk

Sundhedspersonalet har et vigtigt ansvar

Selv om rigtig mange patienter gerne vil deltage aktivt i behandlingen og stiller spørgsmål, så er det ikke alle, der har mulighed for det. Og her har sundhedspersonalet et vigtigt ansvar:

Der er nogle patienter, der ikke er i stand til at deltage så aktivt som ønskeligt. Det kan være, at de ikke har de ressourcer eller det overskud, der skal til, men patienterne kan også være så syge, at det simpelthen ikke kan lade sig gøre. Derfor vil det altid være sundhedspersonalets ansvar at inddrage patienten og aldrig patientens ansvar, siger Lars Engberg

Et presset system

De høje antal af indberetninger og patienterstatninger vidner ifølge Danske Patienter først og fremmest om, at sundhedssystemet er under pres.

Det afspejler et stresset sundhedssystem, som er presset, fordi det har rigtig meget at lave. Det er ikke fordi, vi ikke har dygtige læger og dygtige sygeplejersker, men vi har et sundhedssystem, som i mange år - ti, 15, 20 år - er blevet stillet over for krav om effektiviseringer og måske endda besparelser, og det sætter sit præg, slutter Lars Engberg

Læs hele artiklen på Berlingske.dk.

Fakta

Erstatninger

  • Ifølge en rapport fra Patienterstatningen, som ikke tidligere har været offentliggjort, blev der fra 2008 til 2012 udbetalt erstatning til 3.541 patienter på grund af »oversete diagnoser«. 
  • En enkelt patient har fået en erstatning på over ti millioner kroner på grund af en kræftdiagnose, som blev overset.
  • Samlet er der i perioden udbetalt 502 millioner kroner til patienter, der er blevet unødigt ramt som følge af oversete diagnoser.
  • I en tidligere opgørelse har Patienterstatningen angivet, at det i mindst 30 tilfælde er gået så galt, at patienterne efter deres vurdering er døde som følge af den oversete diagnose. Erstatningen er derfor blevet udbetalt til de efterladte.

Kilde: Berlingske.dk