Nu får skolerne besøg af Skole for mig
Skole for mig besøger 20 skoler i Danmark. Her skal lærere, ledelser og pædagoger præsenteres for viden og redskaber, som projektet har udviklet i samarbejde med en række børn med en kronisk sygdom.
Skole for mig har i 2015 indsamlet viden om de problemstillinger og behov, som børn i grundskolen, der er ramt af kronisk og langvarig sygdom, har. På baggrund af den viden har projektet udviklet råd og redskaber, der skal gøre det nemme at få et godt skoleliv, selvom man er udfordret af sygdom.
Nu er tiden kommet til, at redskaberne skal præsenteres på de skoler, der deltager i projektet. Den første skole, Skårup Skole i Svendborg Kommune, får besøg allerede den 14. januar, inden turen går til de andre skoler rundt i landet. I alt får 20 skoler besøg.
Nu skal redskaberne i brug
På rundturen skal Skole for mig præsentere lærerne for viden og gode råd samt de redskaber, som de nu skal være med til at afprøve i praksis.
Børnenes viden er vigtig
Projektets viden og redskaber er blevet udviklet på baggrund af viden fra tidligere forskning på området og i samarbejde med børn, der selv er ramt af kroniske og langvarige sygdomme. De har bidraget med deres vigtige erfaringer ved at deltage i projektets mange børnepaneler eller gennem interviews.
Skole for mig vil rådgive de deltagende skoler i brugen af redskaberne under afprøvningen i det kommende år – og redskaberne vil løbende blive tilpasset, hvis skolerne oplever, at det er nødvendigt.
Hvad er et børnepanel?
Skole for migs børnepaneler består af børn og unge i grundskolen, der har en kronisk eller langvarig sygdom.
Et børnepanel mødes to til tre gange, hvor de snakker om de udfordringer, de møder i skolen, hvilken støtte de har brug for fra lærere og klassekammerater, og hvordan skolen kan blive bedre til at rumme børn med langvarig sygdom.
Hvilke skoler er med?
Skole for mig samarbejder med i alt 21 skoler fra kommuner i henholdsvis København, Guldborgsund og Svendborg.