Ny strategi for digital sundhed kan give bedre sammenhæng

Kommentar
none

Ny strategi for digital sundhed har potentiale til at skabe den sammenhæng, som patienter efterspørger, men digital infrastruktur skal følges op af forpligtende samarbejde, mener Danske Patienter.

Regeringen, KL og Danske Regioner har i dag offentliggjort en ny strategi for digital sundhed. Strategien, der løber fra 2018 til 2022, rummer 27 initiativer, der skal gøre sundhedsvæsenet mere smidigt for både borgere og dem, der arbejder i det.

Danske Patienter tager positivt imod strategien.

Det er et ambitiøst udspil med en række gode initiativer, der kan være med til at give den sammenhæng i sundhedsvæsenet, som patienterne efterspørger. Hvis man kan realisere alle de her intentioner, vil det virkelig rykke sundhedsvæsenet fremad, siger Annette Wandel, vicedirektør i Danske Patienter, til Altinget.dk

For eksempel med appen ’Lægen i lommen’, der giver borgerne et samlet overblik over alle sundhedsdata samt overblik over eksempelvis aftaler med læger eller specialister på hospitalet. Den slags løsninger kan blandt andet gøre det nemmere for patienter at navigere i sundhedsvæsenet.

Digitale løsninger giver også mulighed for, at patienter i højere grad kan blive behandlet på afstand. Det løsgør dem fra patientrollen. De sparer tid for at komme ind på hospitalet, når det ikke er nødvendigt, siger Annette Wandel.

Dog mener Danske Patienter, at det er vigtigt, at den nye strategi bliver fulgt op af forpligtende samarbejde mellem sektorerne. Digitale løsninger skaber nemlig ikke automatisk samarbejde på tværs af læge, hospital og kommune – og det er en forudsætning for at nå i mål med den tiltrængte bedre sammenhæng.

Må ikke blive en spareøvelse

Det er en eksplicit målsætning for parterne bag strategien, at færre patienter skal have fysisk kontakt eller indlægges på hospitalerne – for eksempel ved at investere i telemedicinske løsninger, så man kan behandle sig selv i hjemmet.

Det er der også potentiale til, og telemedicin kan være en løsning for mange patienter, men Danske Patienter advarer mod at have økonomi som det primære mål.

Patienternes individuelle behov skal være omdrejningspunkt i de digitale løsninger – ikke økonomiske besparelser, siger Annette Wandel og fortsætter: Der skal være tale om et tilbud om telemedicinske løsninger, som patienten skal være klædt på til og føle sig tryg ved. Det duer ikke at tænke one-size-fits-all – altså løsninger, som passer alle. Målet må først og fremmest være, at behandlingen bliver tilpasset den enkelte, så man selv får lov at vælge, om man skal behandles derhjemme eller ej.

Inddrag brugerne

Hvis de nye digitale tiltag skal fungere i praksis, er det ifølge Danske Patienter vigtigt, at brugerne – patienter og de pårørende – er inddraget i udviklingen af de nye løsninger.

Det er brugerne selv, der bedst kender til deres behov. Derfor er det vigtigt, at de er med til at udvikle tiltagene, siger Annette Wandel.

For eksempel bør man i arbejdet med digitale platforme også tænke patient- og pårørendeforeningerne ind, så brugerne får en let og samlet indgang til viden om sygdommen og støttetilbud fra foreningerne, som de kan have gavn af.

► Læs udspillet: Ét sikkert og sammenhængende sundhedsnetværk for alle – strategi for digital sundhed, 2018-2022.

Kontakt

Annette Wandel. Foto: Tea Petersen

Annette Wandel

Vicedirektør

Styrket sammenhæng kræver mere end gode intentioner

none

Otte nye initiativer fra regeringen skal sikre sammenhæng i sundhedsvæsenet. Intentionerne er gode, men der er behov for konkretisering, hvis de skal realiseres, mener Danske Patienter.

Læs mere her.

Læs mere om...

► Telemedicin og digitalisering

► IT i sundhedsvæsenet

► Brugerinddragelse