Patientforeninger spiller en vigtig rolle i app-junglen
Patientforeninger skal iføre sig de forbrugerkritiske briller og huske de svageste patienter, hvis de vil bidrage positivt til udviklingen af sundheds-apps, mener to eksperter.
Skridttæller. Medicinhusker. Pulsmåler. Der findes flere hundrede apps, som kan hjælpe patienter med at monitorere deres helbred på forskellige niveauer – og feltet er i voldsom vækst. Det kan dog være en jungle for brugerne at finde rundt i, hvilke apps der kan være en hjælp til at håndtere deres sygdom, og hvilke de bør holde sig fra.
Patientforeningerne skal iføre sig forbrugerkritiske briller og huske de svageste patienter, hvis de vil bidrage positivt til udviklingen, mener seniorrådgiver Sine Jensen fra Forbrugerrådet og forskningsleder Kristian Kidholm fra Odense Universitetshospital.
Danske Patienter har spurgt dem, hvad man skal være særligt opmærksom på som patientforening, hvad enten man rådgiver patienter eller selv udvikler apps.
Anbefal ikke hvad som helst
Hvis man som patientforening anbefaler en app til sine medlemmer, skal man først og fremmest være opmærksom på, hvem der står bag. Mange apps er udviklet af virksomheder, som kan have helt andre interesser for øje end patientens bedste, forklarer seniorrådgiver Sine Jensen fra Forbrugerrådet.
Gode kliniske perspektiver
Selvom det kan virke som en jungle, skal patientforeningerne dog ikke lade sig helt afskrække fra at tage del i udviklingen.
Der kan nemlig være positive kliniske gevinster for patienterne ved at bruge selvmonitorering med apps. Allerede nu har danske erfaringer vist, at det blandt andet kan medføre færre fysiske kontroller på hospitalet, forklarer forskningsleder Kristian Kidholm fra Odense Universitetshospital.
Han er overbevist om, at det i fremtiden vil være en selvfølge, at kontakten med hospitalet foregår digitalt med apps, som ved brug af kunstig intelligens kan regne ud, hvem der har behov for at komme på hospitalet og hvem der kan spare turen.
► Læs også: Besværlige it-løsninger bremser inddragelse
Pas på ulighed
For Kristian Kidholm er det afgørende at holde fast i, at apps skal løse problemer – ikke skabe nye. Og derfor er det vigtigt, at man som patientforening er bevidst om patienternes forskellige behov, hvis man for eksempel kaster sig ud i at udvikle sin egen app.
Kristian Kidholm opfordrer desuden patientforeninger til at alliere sig med et hospital eller en afdeling, hvis app’en skal bruges i behandlingsøjemed, så man undgår, at der kommer for mange ”parallel-apps”, som kan forvirre patienterne.
► Læs også: Nyt hospital inddrager børn med apps og virtuel reality
Inddrag brugerne og husk kvaliteten
Både Sine Jensen og Kristian Kidholm understreger også, at foreningerne skal huske at inddrage slutbrugerne i udviklingen af apps.
Fra et forbrugerperspektiv er det ifølge Sine Jensen desuden vigtigt, at foreningerne stiller store krav til både datasikkerhed og den kliniske kvalitet. Her har myndighederne en særlig udfordring, fordi kontrollen med medicinsk udstyr, som apps hører under, er svær at gennemføre. Det betyder, at apps ikke bliver testet lige så grundigt som ny medicin, selvom nogle af dem kan være ganske indgribende for patientens helbred.
Kontakt
Guide til patienter på vej
Sundhedsministeriet arbejder i øjeblikket på en guide, der skal gøre det nemmere for patienter at navigere i de mange sundheds-apps.
Som led i arbejdet har de gennemført en analyse af behovet, nationale og internationale erfaringer samt forslag til en dansk løsningsmodel.
Lovgivning: Tre kategorier for apps
Man kan inddele apps i tre kategorier – jo højere kategori, jo større krav til kvaliteten stiller man:
- Apps, hvor patienten selv taster data ind – for eksempel kalorietæller
- Apps, der automatisk indhenter data og målinger – for eksempel analyse af søvn
- Apps, der kommer med deciderede behandlingsforslag – for eksempel modermærkescannere
Overblik: Apps udviklet af sundhedsvæsenet
Sundhed.dk har samlet en liste over danske apps målrettet patienter og borgere, som er udviklet af sundhedsvæsenet.
Læs også:
► Det mener Danske Patienter om telemedicin og digitalisering
► Strategi for digital sundhed kan give bedre sammenhæng
► Kunstig intelligens vil skabe bedre behandling i fremtiden
Skal lægen ordinere apps?
Korrekt brug af de rigtige apps kan give patienten mere indflydelse over egen sundhed og være et vigtigt sundhedsvejledende værktøj i al den tid, hvor patienten ikke er i lægehuset.
Forkert brug kan til gengæld vække unødige bekymringer og stress blandt patienter, der så opsøger læge, når det ikke er nødvendigt.