Anbefalinger til bedre samarbejde med pårørende på hospitaler

Inddragelse

Patienter og pårørende har sammen med hospitalsledere, klinikere, kvalitets- og udviklingsfolk udarbejdet fem konkrete anbefalinger til, hvordan hospitaler kan opnå bedre samarbejde med de pårørende.

Flere danskere lever med komplekse sygdomme, og samtidig har man på hospitalerne kortere og mere effektive indlæggelser. Der er derfor behov for at styrke samarbejdet mellem sundhedspersonalet, patienten og de pårørende.

De pårørende er for mange patienter den vigtigste ressource og støtte. De spiller en afgørende rolle i patientens forløb, og kan biddrage både før, under og efter indlæggelsen på hospitalet. Desværre er der eksempler på, at pårørende føler sig pressede i en sådan grad, at de selv ender med at blive syge af forløbet.

Danske Patienter lavede i 2017 en rundspørge blandt medlemsforeningerne, som viste, at der ikke bliver taget hånd om de pårørende, ligesom flere undersøgelser fra en række patientforeninger bekræfter, at pårørende ofte får stress, angst og depression. Det er især lovgivning og dårlige strukturer, som gør, at pårørende ofte er overladt til sig selv.

Sådan bliver samarbejdet bedre

For at sætte gang i udviklingen af bedre initiativer for pårørende samlede Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet (ViBIS), Danske Selskab for Patientsikkerhed og TrygFonden tilbage i efteråret en gruppe engagerende patienter, pårørende, hospitalsledere og sundhedsprofessionelle til en workshop.

Målet var at få udarbejdet en række anbefalinger til, hvordan hospitaler kan opnå bedre samarbejde med de pårørende.

Workshoppen har ført til fem konkrete anbefalinger. De går blandt andet på, at de pårørende skal inddrages mere, have skræddersyede forløb og kommunikationen skal være bedre.

Anbefalingerne
  • Vis, at pårørende er vigtige. Det skal være synligt, at de pårørende ikke bare er velkomne, men også ønskede og værdsatte som samarbejdspartnere – både gennem hospitalets fysiske ind­retning og kommunikation.
  • Gør det nemmere at være pårørende – og pas på dem. Som pårørende kan det være svært at navigere i vort opdelte sundhedsvæsen. Derfor er det vigtigt, at der løbende er en klar kommunikation med de pårørende om deres behov, ønsker og ressourcer.
  • Skræddersy samarbejdet med de pårørende. Pårørende er ligeså forskellige som patienter. Det handler både om, hvem man er, hvilken relation, man har til patienten og patientens situation – og ikke mindst ens ressourcer sundhedskompetencer.
  • Gør pårørendesamarbejdet til en del af fagligheden. Personalet skal klædes på til den opgave, som pårørendesamarbejde er, på linje med andre faglige opgaver – det behøver ikke være svært, men det er godt at ruste sig til det.
  • Vis som ledelse, at pårørendesamarbejde er vigtigt. Ledelsen bør formulere en politik for patient- og pårørendesamarbejdet for sygehuset og sørge for, at afdelingerne implementerer den lokalt.

Læs de fulde anbefalinger her.

Forhåbentlig skaber anbefalingerne motivation til, at hospitaler får udarbejdet tiltag, der styrker inddragelse af og støtte til de pårørende. Anbefalinger kan i den forbindelse være et vigtigt styrringsredskab.

Hvem er vigtig for dig?

Resultaterne fra workshoppen er blev samlet i en publikation. Læs den her.

Pårørenderundspørge

none

Danske Patienter har foretaget en rundspørge blandt organisationens medlemsforeninger, for at kortlægge de største udfordringer og løsninger for pårørende.

Læs undersøgelsen her.

Video: Derfor er inddragelse af pårørende vigtig

Hvorfor er pårørendes behov vigtige? Marie Lenstrup fortæller om sine oplevelser med manglende inddragelse i sundhedsvæsenet.

Se videoen her.