Manglende indberetninger er bekymrende
Viden om fejl i sundhedsvæsenet er vigtigt for at skabe læring og forebygge. Derfor er det bekymrende, at sygeplejersker ikke indberetter utilsigtede hændelser som de skal, mener Danske Patienter.
Hver fjerde sygeplejerske fik ikke rapporteret, sidst de kom ud for en hændelse, der kunne være til skade for en patient. Det viser en interviewundersøgelse blandt over 2.000 sygeplejersker, som Dansk Sygeplejeråd har foretaget.
Dermed er sundhedssystemet gået glip af en vigtig mulighed for at påvise uhensigtsmæssige mønstre, og dermed få ny viden, som kan forebygge fejl i fremtiden, mener Danske Patienter.
Ifølge Danske Patienter er de patienter, som har været udsat for fejl, mest optaget af at sikre, at det ikke skal ske for andre patienter i fremtiden.
Travlhed er den primære årsag
I undersøgelsen svarer lidt over halvdelen, at den manglende indberetning skyldes travlhed som årsag til. Det er en stor stigning på 37 procentpoint fra den seneste lignende undersøgelse for seks år siden, men tallet overrasker ikke Danske Patienter.
Fakta om for utilsigtede hændelser
I 2004 blev systemet for inberetning af utilsigtede hændelser indført i Danmark, og læger og sygeplejersker er de første til at indberette.
I 2011 bliver det også muligt for privatpraktiserende læger, apotekere og sundhedspersonale i hjemmeplejen at indberette.
I 2018 blev der indberettet omkring 200.000 utilsigtede hændelser.
En rapport fra Dansk Selskab for Patientsikkerhed fra 2015 vurderer, at der årligt dør mellem 1.200-3.000 danske patienter som følge af de skader, de får, mens de er indlagt. Halvdelen af dem kunne være forebygget.
OECD-rapport fra 2017 anslår, at 15 procent af omkostningerne til hospitalerne bliver brugt på at behandle de fejl, der bliver begået. Det svarer til 14 millioner kroner årligt.