Vera er ni år og har fået 35 operationer. Gode relationer mellem personale, pårørende og skole er vigtigt, for hospitalet er familiens andet hjem. Vi har besøgt Vera og hendes mor på Rigshospitalet.
Skoler og kommuner er ikke gode nok til at lytte til forældrenes erfaringer og bekymringer. Det mener næsten halvdelen af 1.175 adspurgte forældre til børn med særlige behov ifølge ny undersøgelse.
Elever med en kronisk sygdom har dårligere trivsel i folkeskolen end deres klassekammerater, viser ny undersøgelse. Resultatet bør få skolerne til at øge fokus på sygdom, mener Danske Patienter.
BørneRiget skal fra 2025 tage imod børn og familier under ét tag. Med apps, virtual reality og leg inddrager hospitalet børnene i designet af hospitalet for at sikre de bedst mulige rammer for fremtidens patienter.
Børn med langvarig sygdom har brug for hjælp til at fastholde deres tilknytning til skolen både fagligt og socialt under sygdoms- og behandlingsforløb. Rigshospitalet har knækket koden.
Det går den forkerte vej med fraværet i folkeskolen, viser nye tal. Elever med kronisk sygdom er en del af forklaringen. Skoler skal styrke håndteringen af elevernes særlige udfordringer.
Der er behov for mere viden og konkrete redskaber, hvis skolerne skal øge trivsel og mindske fravær blandt elever med kronisk sygdom. Det viser evalueringen af Danske Patienters projekt Skole for mig.
72 procent. Så mange flere børn og unge bliver behandlet for psykiske sygdomme i psykiatrien sammenlignet med 2009. Vigtigt, at skoler opdager og forebygger psykisk mistrivsel, mener Danske Patienter.
Det er skolens ansvar, at elever med sygdom får hjælp til at tage medicin i skoletiden. Alligevel oplever mange familier, at skolen ikke vil hjælpe. Ikke i orden, mener Danske Patienter.
Elever med langtidsfravær er en stigende udfordring for københavnske skoleledere. De mangler redskaber til at hjælpe eleverne tilbage i klassen, og inviterede derfor Skole for mig til temamøde.
Skolerne er ikke gode nok til at følge op på fravær, viser ny undersøgelse. Det er et problem for børn med kronisk sygdom, som ofte har højt fravær og brug for sygeundervisning.
Sygdom er en del af livet – også for børn. Det kan give udfordringer i skoletiden for både det enkelte barn og de ansatte på skolen. Nyt onlineunivers indeholder konkrete redskaber, der kan hjælpe.
Undervisningsministeriet har igangsat en national kortlægning, der skal afdække årsager til elevfravær i folkeskolen. Efter pres fra Danske Patienter kortlægger undersøgelsen også sygeundervisning.
I hver skoleklasse er der mindst én elev med en psykisk sygdom. Det er en udfordring for lærerne – både fordi symptomerne er nemme at overse og fordi der er berøringsangst med psykiske problemer.
Trine Juhl Nielsen havde en udfordrende skoletid. Hun følte, at alle kiggede på hendes hudsygdom og talte grimt om hende. En dag blev det for meget, og hun besluttede at tale åbent om sygdommen.
Børn med fravær er ikke ens. Faktisk er der fem slags ”fraværstyper”, fortæller psykolog Mette Hald. Hun bruger fraværstyperne til at kortlægge børnenes udfordringer og hjælpe dem tilbage i skole.
Skoleledere skal have større fokus på elevernes trivsel i folkeskolen. Det fremgår af nyt udspil fra KL og undervisningsministeren. Det kan blive redningen for elever med kronisk sygdom.
Det behøver ikke at være kedeligt at arbejde med temaet ”sygdom” ude på skolerne. Lærere og pædagogiske vejledere roser Skole for migs temadag for at indeholde fysiske lege og paneldebat.
Træthed hænger ofte som en tung sky over skoledagen, når man har en kronisk sygdom. Men med hjælp fra lærere og pædagoger kan børnene bedre håndtere trætheden og prioritere deres energi.
Skolerne mangler hjælp til at understøtte børn med sygdom i at trives fagligt og socialt. Projektet Skole for mig har derfor udviklet redskaber, som nu bliver testet i to fokusgrupper.
Forældres uddannelsesbaggrund har stor betydning for sygdomsramte skolebørn. For højtuddannede undersøger oftere selv muligheder for støtte og hjælper deres børn med at indhente lektierne efter fravær.